Konsultacje społeczne trwały trzy miesiące. Kierując się zebranymi opiniami, autorzy projektu zaproponowali kilka zmian. Jedna z nich dotyczy poprawy jakości powietrza, inne sprawią, że dostosowanie się do wymogów strefy będzie łatwiejsze dla mieszkańców.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Mieszkańcy popierają zmiany
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków (zacznie obowiązywać od lipca 2024).
Władze Warszawy wydłużyły okres minimum 21 dni konsultacji społecznych do trzech miesięcy i zorganizowały w tym czasie osiem spotkań z mieszkańcami – pięć na żywo i trzy online. Przez formularz kontaktowy i na specjalny adres e-mailowy spłynęło też ponad 3 tys. uwag na temat proponowanych rozwiązań.
Jednocześnie na przełomie marca i kwietnia, na zlecenie warszawskiego Ratusza przeprowadzone zostało badanie opinii na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców.
Badanie wykazało, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Osoby w wieku 70 lat i więcej częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. 80 proc. mieszkańców w ogóle nieużywających samochodów, również chce wprowadzenia strefy w stolicy.
Z badania wynika również, że czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzona w Warszawie za rok lub w krótszym czasie.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki obszar obejmie?
Wstępny projekt SCT poddany pod konsultacje obejmował większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy oraz część Pragi Północ i Południe.
– Po wysłuchaniu głosów wielu mieszkańców, zarówno rodziców, jak i seniorów, ale również ekspertów w temacie jakości powietrza i zdrowia przedstawimy nowy kształt strefy. Chcemy, by jej obszar był większy, ale mieszkańcom SCT i seniorom chcemy zaoferować specjalne ulgi. Pracujemy nad szczegółami, które przedstawimy za kilka tygodni – wyjaśnił Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.
– Po zakończeniu analiz dotyczących ustalenia nowego obszaru strefy, projekt uchwały o wprowadzeniu SCT zgłoszony zostanie pod obrady Rady m.st. Warszawy. Szacujemy, że na ostateczne określenie granic SCT potrzebujemy jeszcze kilka tygodni. [...] Nie zmienia się termin wprowadzenia SCT w stolicy – planowany jest on na 1 lipca 2024 roku. – dodaje Dombi.
Driftingowe Mistrzostwa Polski na Torze Bemowo, zobacz zdjęcia poniżej