3. linia metra w Warszawie jest planowana jako jedna z 5 linii, które mają powstać do 2050 roku. Władze miasta przygotowują się już do rozpoczęcia inwestycji, trwa gromadzenie dokumentów i pomiary w terenie, nadal nieznany jest jednak dokładny termin startu prac. 3. linia ma być obwodowa i przebiegać przez różne dzielnice, dowożąc pasażerów do innych linii metra. Łącznie ma mieć ona 15 stacji i przewozić mieszkańców przez Stadion Narodowy, Pragę-Południę, Siekierki, dolny Mokotów, Służewiec i Ochotę.
Metro w Warszawie. Jako pierwszy ma powstać odcinek M3 na Pradze-Południe
Obecnie planowana jest budowa pierwszego odcinka 3. linii metra, który ma mieć 8,1 km długości. Ma on zostać poprowadzony od działającej już stacji Stadion Narodowy, a stamtąd pociągi mają ruszyć w kierunku stacji Dworzec Wschodni, a następnie stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Ponadto ma powstać odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Kolejnym etapem budowy 3. linii metra warszawskiego ma być odcinek przechodzący pod Wisłą w kierunku Siekierek. Następnie podziemna kolejka pojedzie przez Sielce do linii M1 do stacji Racławicka, dalej przez Wyględów i zakończy trasę przy PKP Żwirki i Wigury, gdzie skrzyżuje się z przyszłą linią M4.
Docelowo M3 ma zapewnić lepszą komunikację dla rozwijających się osiedli po prawej stronie brzegu Wisły i obsłużyć 180 tys. mieszkańców Pragi-Południe. Z Gocławia do centrum będą oni mogli dotrzeć w 17 minut.
Lista wszystkich 15 stacji metra M3
- Stadion Narodowy (stacja przesiadkowa na M2),
- Dworzec Wschodni (stacja przesiadkowa na kolej),
- Mińska,
- Rondo Wiatraczna,
- Ostrobramska (stacja przesiadkowa na M5),
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
- Gocław,
- Gościniec,
- Siekierki,
- Czerniaków,
- Sielce,
- Stary Mokotów,
- Racławicka (stacja przesiadkowa na M1),
- Wyględów,
- Żwirki i Wigury (stacja przesiadkowa na M4 oraz kolej).
Tak mają wyglądać stacje 3. linii metra
Wiemy już, jak mają wyglądać niektóre ze stacji M3. Jako pierwszy opublikował je portal Transport-Publiczny.pl. Mają być one do siebie podobne i być głównie w kolorystyce ziemi. Ich perony będą mieć minimum 120 metrów długości i szerokość minimum 12,08–13,58 m. Prowadzić na nie mają schody ruchome, zwykłe oraz windy. Powstaną tam również bramki biletowe oraz automaty, toalety i lokale handlowo-usługowe.
Zobacz, jak mają wyglądać stacje linii M3 warszawskiego metra.