Na początku lutego stołeczny ZDM podsumował wyniki nowego Barometru Warszawskiego w kategorii transportu. Przypomnijmy, że badanie opinii przeprowadzono we wrześniu 2023 r.
Jaki jest najpopularniejszy środek transportu w Warszawie?
Dzięki głosom respondentów dowiedzieliśmy się między innymi, w jaki sposób warszawiacy na ogół przemieszczają się do pracy, szkoły lub na uczelnię. Wbrew intuicyjnemu założeniu, mieszkańcy Warszawy wcale nie są tak chętni do korzystania z prywatnych samochodów. Zwycięzca zestawienia okazał się inny.
- W codziennych podróżach 52 proc. ankietowanych wybiera komunikację miejską: autobus, metro, tramwaj czy kolej. Respondenci wysoko oceniają jakość podróżowania nią - średnia ocen wynosi 7,39 (w skali 1-10). Ma jednocześnie najwyższy odsetek ocen większych lub równych 8. Dobrze oceniane są także podróże pociągami (o które pytano oddzielnie) - średnia ocen 7,15. Najbardziej doceniają jakość taboru, liczbę i zagęszczenie przystanków oraz informacje i oznaczenia - przekazali drogowcy.
Samochody znalazły się na drugim miejscu w badaniu - wybiera je 31 proc. badanych. - W ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem codziennie lub prawie codziennie z samochodu korzystało 22 proc. ankietowanych (taki sam wynik jak w badaniu w listopadzie 2021 - 22 proc.). Przynajmniej raz w tygodniu auta używa 16 proc. (w listopadzie 2021 - 13 proc.). Wzrósł odsetek podróżujących samochodem jako pasażer. W ciągu trzech miesięcy poprzedzających ankietę codziennie podróżowało tak 8 proc. ankietowanych. Przynajmniej raz w tygodniu - 20 proc. W listopadzie 2021 roku było to odpowiednio 5 i 11 proc. - poinformowano.
Dalej w badaniu respondenci wybierali kolejno:
- pieszy spacer - 13 proc.;
- rower - 8 proc.;
- hulajnogę - 2 proc.;
- inny sposób - 0,4 proc.
Poza tym 1 proc. wskazał na odpowiedź "trudno powiedzieć". Warto zaznaczyć, że było to pytanie wielokrotnego wyboru.
Spada ruch samochodowy, warszawiacy chętniej wsiadają na rowery
Ostatecznie drogowcy zdecydowali się zestawić twierdzenia respondentów z twardymi danymi, zbieranymi w ramach systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu. Statystyki te pokazują chociażby, że w wymiarze całodobowym "ruch samochodowy w Warszawie w 2022 roku w porównaniu do 2019 roku spadł o 7 proc.". - Interesujący jest również spadek ruchu samochodowego w podróżach z i do centrum. W 2022 roku w porównaniu do 2019 roku spadły o 12,7 proc. Zmniejszyła się też liczba samochodów jeżdżących w relacji północ-południe - o 9,6 proc. Po części może to być efektem wzrostu popularności pracy zdalnej, co ogranicza potrzebę podróżowania - podkreślono.
Zebrane dane mają również potwierdzać wzrost popularności rowerów. - W 2023 roku względem 2022 roku ruch rowerowy zwiększył o ponad 11 proc. Wzrosły także podróże rowerem do i z centrum stolicy - o 18 proc. - i po raz pierwszy przekroczyły barierę 100 tys. przejazdów na dobę. Coraz więcej jest także przejazdów przez Wisłę - o 15 proc. (prawie 31,5 tys. przejazdów dobowo) - zaznaczyli drogowcy.
Skwer Integrator w Warszawie - zobacz zdjęcia: