Tramwaje w Warszawie pod koniec XIX wieku
W Internecie furorę robi obecnie mapka przedstawiająca schemat warszawskich linii tramwajowych pod koniec XIX wieku - konkretnie w 1897 roku. Widać na niej, jak skromnie rozwinięty był w tamtym czasie ten środek komunikacji. Główna linia tramwajów biegła z Rogatek Powązkowskich (przy ul. Dzikiej) przez Trakt Królewski (Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat i Aleje Ujazdowskie) do Rogatek Mokotowskich, zlokalizowanych w okolicy ulicy Bagatela.
Z kolei w osi wschód-zachód dojechać można było z terenu dworców praskich, przez most Kierbedzia aż do Rogatek Wolskich w pobliżu dzisiejszej ulicy Chłodnej. Dodatkowa linia biegła też m.in. ze stacji towarowej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Zauważyć należy, że wówczas były to tramwaje konne. Takie funkcjonowały w mieście od 1866 roku. Z kolei pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się w dzisiejszej stolicy Polski w 1908 roku.
Tramwaje w Warszawie dziś
Dane sprzed 120 lat robią wrażenie, zwłaszcza gdy zestawi się je z obecnym stanem rzeczy. Ten prezentuje się następująco: w 2024 roku po stolicy Polski jeździ około 25 linii tramwajowych (niektóre są czasowo zawieszane - na okres remontów), które poruszają się po torowisku o łącznej długości 303 kilometrów. Gdyby ułożyć je w jednej linii, możliwa byłaby podróż tramwajem z Warszawy do Krakowa.
Na terenie miasta działają też cztery zajezdnie tramwajowe. Najstarszą z nich jest zajezdnia na Woli, przy ul. Młynarskiej, która powstała w 1903 roku. Poza tym działa też zajezdnia na Pradze (powstała w 1925 roku), Mokotów (1955), Żoliborz (1963). Lada moment ma zacząć funkcjonować jeszcze zajezdnia na Annopolu. Jej budowa jest na ukończeniu.
Zobacz, jak prezentowała się Warszawa w latach 90. XX wieku. Wystawa niezwykłych zdjęć: