Tarcza TBM w Warszawie
Dyżurny punktu informacji drogowej GDDKiA w niedzielę przed godz. 8 poinformował, że transport tarczy TBM dotarł w okolice węzła Lubelska; trwają ostatnie manewry i ustawianie konwoju na miejscu postoju. Podczas postoju, który będzie trwał do godz. 22, dla kierowców jadących od Zakrętu przejezdny będzie jeden pas ruchu w kierunku Lublina.
Nocny przejazd przez Warszawę obserwowały tłumy mieszkańców, był on wyjątkowo widowiskowy ze względu na miejską infrastrukturę - węższe ulice czy przeszkody w postaci słupów, latarni i znaków.
Niektórzy mieszkańcy mieli ze sobą transparenty z wizerunkiem kreta i napisami "Witamy kreta". - Musieliśmy przyjść, aby go powitać. Raz na sto lat jest takie wydarzenie - wyjaśniali w rozmowie z Polsat News.
Takiego transportu jeszcze w Polsce nie było - podkreślają przedstawiciele GDDKiA. Kolumna ma aż 4,5 km długości.
Konwój z tarczą TBM wyruszy w stronę Lublina
W niedzielę wieczorem konwój z tarczą TBM wyruszy drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina i dalej na Podkarpacie. Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nimi w granicach 20-30 km/h.
Maszyna typu TBM z tarczą o średnicy ponad 15 metrów, przypłynęła do Szczecina z Hiszpanii. W Babicy na budowie drogi ekspresowej S19 maszyna TBM posłuży do wydrążenia ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie usytuowany nawet 100 metrów pod powierzchnią terenu. Elementy TBM są przewożone w trzech konwojach składających się łącznie z czternastu zestawów transportowych. Najcięższy z nich waży blisko 500 ton i ma długość ponad 74 metrów i szerokość 9 metrów.
Przeczytaj także: Transport tarczy TBM. 4,5-kilometrowy konwój z Opola na Podkarpacie będzie jechał trzy tygodnie
Prace przy drążeniu tunelu na budowie S19 rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu