kolej Warszawa

i

Autor: ARTUR HOJNY / SE

Z Warszawy

Nowy tunel o długości prawie 10 km pod Wolą. Zbudują go w ramach CPK

2025-01-03 15:42

Centralny Port Komunikacyjny to jedna z największych inwestycji realizowanych w Polsce. Rząd chce przeznaczyć dużą część środków z programu na rozwój kolei. W ramach tych planów niedawno zadeklarowano zbudowanie około dziewięciokilometrowego tunelu pod warszawską Wolą. O szczegółach opowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Nowy tunel kolejowy na Woli w Warszawie. Kiedy powstanie?

Centralny Port Komunikacyjny to bardzo złożona inwestycja, która pociąga za sobą wiele innych, ważnych projektów. Wieloletni program zakłada, że budowa CPK pochłonie 131,7 mld zł. Największa część z tych środków ma iść na kolej - to aż 76 miliardów złotych. Niedawno pojawił się harmonogram prac związanych z budową CPK, a w nim rząd przewiduje, że do 2032 roku powstanie tunel o długości około dziewięciu kilometrów pod Odolanami w Warszawie. To rozwiązanie z pewnością ułatwi podróż z Warszawy do CPK.

- Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa - CPK - Łódź ponad dziewięciokilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami - powiedział Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny - jakie inwestycje kolejowe będą wykonane?

Oprócz samej budowy portu lotniczego w nowym planie przewidziano wiele różnych rozwiązań. Rząd zamierza mocno zainwestować w kolej. Tunel pod Odolanami w Warszawie to nie jedyny projekt - zostaną zrealizowane także następujące prace:

  • budowa linii "Y" z Warszawy do Łodzi przez CPK, z rozwidleniem w Sieradzu do Wrocławia i Poznania oraz uruchomienie Kolei Dużych Prędkości (KDP) z maksymalną prędkością projektową 350 km/h;
  • 4,6 km tunelu w Łodzi;
  • stacja kolejowa CPK;
  • projekt CMK Północ (Centralna Magistrala Kolejowa).

Kluczowym elementem projektu będzie m.in. dobudowa trzeciego pasa na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą, który ma usprawnić dojazd do CPK. Kierowcy na pewno się ucieszą również z budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej - tę inwestycję również rząd powoli zaczyna realizować.

Zobacz, jak według projektu ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny:

Nie chcą sprzedać domów pod budowę CPK. Strażacy wzniecali pożary w ich wsi