AKTUALIZACJA: Utrudnienia zakończyły się ok. godz. 12.
"Z przyczyn technicznych występują utrudnienia w kursowaniu pociągów linii metra M1. Możliwe wydłużone czasy przejazdów" - czytamy w porannym komunikacie na wtp.waw.pl. Nie wiadomo, jak długo potrwają utrudnienia w metrze.
Metro M1 w Warszawie – stacje i historia
Linia M1, otwarta w 1995 r., liczy obecnie 21 stacji na trasie od Kabat do Młocin – 23,1 km linii szybkiego metra łączącej Ursynów, Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany
Oto lista stacji (kolejność południe–północ):
- Kabaty (punkt początkowy)
- Natolin
- Imielin
- Stokłosy
- Ursynów
- Służew
- Wilanowska
- Wierzbno
- Racławicka
- Pole Mokotowskie
- Politechnika
- Centrum
- Świętokrzyska
- Ratusz Arsenał
- Dworzec Gdański
- Plac Wilsona
- Marymont
- Słodowiec
- Stare Bielany
- Wawrzyszew
- Młociny (końcowy)
Pierwsze plany budowy metra w Warszawie sięgają lat 20. XX w., zaś decyzje z początku lat 30. przerwała II wojna światowa. W latach 50. zaczęto prace nad tzw. głębokim metrem, jednak zostały one zawieszone w 1957 r. W 1982 r. rząd zdecydował budowę linii M1, a prace ruszyły w 1983 r. w Ursynowie. Odcinek Kabaty – Politechnika otwarto 7 kwietnia 1995 r. Kolejne otwarcia:
- 26 maja 1998: Politechnika – Centrum
- 11 maja 2001: Centrum – Ratusz Arsenał
- 20 grudnia 2003: Ratusz Arsenał – Dworzec Gdański
- 8 kwietnia 2005: Dworzec Gdański – Plac Wilsona
- 29 grudnia 2006: Plac Wilsona – Marymont
- 23 kwietnia 2008: Marymont – Słodowiec
- 25 października 2008: Słodowiec – Młociny
Pociągi kursują od około 5:00 do 0:10 (a w piątki/soboty do 3:00). Na linii M1 jeżdżą składy: Metrovagonmash, Alstom Metropolis, Siemens Inspiro oraz nowsze Škoda Varsovia wprowadzane od 2022 r. Planowane są dwie dodatkowe stacje – Plac Konstytucji i Muranów – w centralnym odcinku, choć ich realizacja została przesunięta.
Koniec prac tarczy Krystyna na budowie warszawskiego metra, zdjęcia: