Metro M1 Centrum

i

Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS Metro M1 Centrum

metro

Utrudnienia w kursowaniu metra M1 – 10 czerwca 2025

2025-06-10 10:20

10 czerwca 2025 r. Warszawski Transport Publiczny poinformował, że z powodu przyczyn technicznych mogą wystąpić wydłużone czasy przejazdu na całej trasie linii M1. Pasażerowie mogą spodziewać się opóźnień, choć pociągi kursują bez całkowitego wstrzymania.

AKTUALIZACJA: Utrudnienia zakończyły się ok. godz. 12.

"Z przyczyn technicznych występują utrudnienia w kursowaniu pociągów linii metra M1. Możliwe wydłużone czasy przejazdów" - czytamy w porannym komunikacie na wtp.waw.pl. Nie wiadomo, jak długo potrwają utrudnienia w metrze.

Metro M1 w Warszawie – stacje i historia

Linia M1, otwarta w 1995 r., liczy obecnie 21 stacji na trasie od Kabat do Młocin – 23,1 km linii szybkiego metra łączącej Ursynów, Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany

Oto lista stacji (kolejność południe–północ):

  • Kabaty (punkt początkowy)
  • Natolin
  • Imielin
  • Stokłosy
  • Ursynów
  • Służew
  • Wilanowska
  • Wierzbno
  • Racławicka
  • Pole Mokotowskie
  • Politechnika
  • Centrum
  • Świętokrzyska
  • Ratusz Arsenał
  • Dworzec Gdański
  • Plac Wilsona
  • Marymont
  • Słodowiec
  • Stare Bielany
  • Wawrzyszew
  • Młociny (końcowy)

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie sięgają lat 20. XX w., zaś decyzje z początku lat 30. przerwała II wojna światowa. W latach 50. zaczęto prace nad tzw. głębokim metrem, jednak zostały one zawieszone w 1957 r. W 1982 r. rząd zdecydował budowę linii M1, a prace ruszyły w 1983 r. w Ursynowie. Odcinek Kabaty – Politechnika otwarto 7 kwietnia 1995 r. Kolejne otwarcia:

  • 26 maja 1998: Politechnika – Centrum
  • 11 maja 2001: Centrum – Ratusz Arsenał
  • 20 grudnia 2003: Ratusz Arsenał – Dworzec Gdański
  • 8 kwietnia 2005: Dworzec Gdański – Plac Wilsona
  • 29 grudnia 2006: Plac Wilsona – Marymont
  • 23 kwietnia 2008: Marymont – Słodowiec
  • 25 października 2008: Słodowiec – Młociny

Pociągi kursują od około 5:00 do 0:10 (a w piątki/soboty do 3:00). Na linii M1 jeżdżą składy: Metrovagonmash, Alstom Metropolis, Siemens Inspiro oraz nowsze Škoda Varsovia wprowadzane od 2022 r. Planowane są dwie dodatkowe stacje – Plac Konstytucji i Muranów – w centralnym odcinku, choć ich realizacja została przesunięta.

Koniec prac tarczy Krystyna na budowie warszawskiego metra, zdjęcia:

WARSZAWA JEST BRUDNA PRZEZ TRZASKOWSKIEGO
Express Biedrzyckiej - seria DOBRZE POSŁUCHAĆ
Pietrzyk-Zieniewicz: Sztab Trzaskowskiego PRZERŻNĄŁ WYBORY! Nawrocki BARDZIEJ KONFEDERATEM niż PiS-owcem! EXPRESS BIEDRZYCKIEJ