Veturilo cieszy się w stolicy bardzo dużą popularnością. Warszawiacy od lat chętnie korzystają z miejskich rowerów. W najbliższym sezonie wiele kwestii dotyczących wypożyczania jednośladów znacznie się zmieni.
W poniższym artykule przedstawiamy odpowiedzi na pytania, najbardziej interesujące rowerzystów, których z roku na rok w stolicy jest coraz więcej. Tylko w ubiegłym roku zanotowano blisko 4 miliony wypożyczeń rowerów Veturilo.
Czytaj także: Rower miejski w Warszawie: Veturilo szykuje duże zmiany!
Od kiedy startuje nowy sezon roweru miejskiego Veturilo 2023 w Warszawie?
Nowy sezon Veturilo rusza w tym roku od 1 marca, wraz z nim w życie wejdzie zupełnie inny system służący wypożyczaniu jednośladów miejskich. Przede wszystkim koniec z awaryjnymi elektrozamkami. Poza tym na ulicach Warszawy możemy już podziwiać nowe stojaki i totemy rowerowe. Veturilo zupełnie zmienia się dla swoich użytkowników.
Od 1 marca na ulicach miasta pojawią się rowery wyposażone w specjalne blokady O-lock, dzięki którym nie trzeba będzie zmagać się z awaryjnymi elektrozamkami. Kolejną znaczącą zmianą będzie całkiem nowa aplikacja VETURILO. Do tego 10 proc. nowych rowerów wyposażonych zostanie we wspomaganie elektryczne.
- Veturilo zostaje z nami na kolejne 6 lat. Zmiany, jakie wprowadzamy, to nie kosmetyka – to w praktyce zbudowanie systemu miejskich rowerów od nowa, z uwzględnieniem opinii rowerzystów i wielu lat naszych doświadczeń. Każdego, kto jeszcze nie miał okazji jeździć rowerami Veturilo, gorąco do tego zachęcam, a stałych użytkowników zachęcać nie trzeba. To wygodny i ekologiczny, a także - co dziś ważne - tani środek komunikacji – mówił w ubiegłym roku w czasie prezentacji nowego systemu Veturilo Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Czytaj także: Niektóre stacje Veturilo w Warszawie znikną. Użytkowników miejskich rowerów czekają zmiany
Veturilo 2023: Gdzie można wypożyczyć i zwrócić rower?
W systemie Veturilo 2023 na początek znajdzie się 3 tysiące rowerów (w tym 300 elektrycznych). Dostępne będą w 300 stacjach. Umowa z operatorem, którym pozostaje firma Nextbike Polska, przewiduje opcję zwiększania w przyszłości liczby rowerów nawet do poziomu 5,5 tys. sztuk. Trwają również rozmowy z urzędami stołecznych dzielnic oraz partnerami prywatnymi na temat ewentualnego zwiększenia floty rowerów.
Stacje znajdą się we wszystkich dzielnicach Warszawy. Do tej pory obrzeża miasta były wykluczone z systemu rowerów miejskich. Taka sytuacja miała miejsce np. w Wawrze i Wesołej. Koniec z tym! Dokładne rozmieszczenie nowych stacji Veturilo nie jest jeszcze znane, ale już wkrótce z pewnością zostanie ogłoszone. Tymczasem w wielu miejscach pojawiają się stacje zupełnie nowej odsłony rowerów.
Veturilo 2023: Jak wypożyczyć rower?
W nowym sezonie Veturilo użytkowników czekają zmiany. Od 1 marca inaczej będą wyglądały zasady wypożyczania i zwracania rowerów Veturilo. Najbardziej istotne jest to, że roweru nie trzeba będzie zostawiać na stacji - za dodatkową opłatą zostawimy go w całej strefie, niezależnie od lokalizacji stacji. Taka opcja, choć wygodna, nie będzie jednak najtańsza. Poniżej prezentujemy cztery kroki, które pokażą Wam jak wypożyczyć Veturilo 2023.
- Należy zarejestrować się w systemie - najlepiej za pomocą nowej aplikacji mobilnej VETURILO - do pobrania ze sklepu Google Play i AppStore. Wybierz "Rejestracja" i postępuj zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami.
- Następnie należy doładować konto na stronie internetowej lub w aplikacji - podobnie jak w poprzednich latach, aby konto było aktywne musi znajdować się na nim minimum 10 zł.
- Wypożyczenie roweru - aby to zrobić należy zeskanować kod QR lub wpisać numer roweru. Blokada O-lock, znajdująca się na tylnym kole, otworzy się automatycznie po wypożyczeniu roweru. Elektrozamki nie będą już uprzykrzać życia użytkowników.
- Na koniec należy tylko zwrócić rower - wystarczy zamknąć blokadę O-lock, która znajduje się z tyłu roweru.
Czytaj także: Będziemy jeździć na nowych zasadach. Rowery miejskie Veturilo przejdą rewolucję
Cennik Veturilo 2023
Zmiany dotyczą również cennika Veturilo 2023. Jednakże ta akurat kwestia nie zmienia się aż tak rewolucyjnie, jak wszystkie inne rzeczy dotyczące rowerów miejskich.
Pierwsze dwadzieścia minut wypożyczenia jest darmowe. Za pierwszą godzinę jazdy zapłacimy 1 zł, druga godzina to koszt 3 zł, trzecia godzina 5 zł, czwarta i każda kolejna godzina będą kosztowały 7 zł. Podobnie sprawa wygląda w przypadku rowerów elektrycznych. One także będą darmowe przez pierwsze 20 minut, później godzina wypożyczenia będzie kosztowała 6 zł, a druga i każda kolejna 14 zł.
Opłaty dodatkowe oraz bonus w zaktualizowanym cenniku Veturilo:
- Bonus za przyprowadzenie roweru do stacji (premiowany zwrot) - +5 zł
- Pozostawienie roweru w obszarze zwrotu (płatny zwrot) - 15 zł
- Pozostawienie roweru bez zabezpieczenia - 100 zł
- Pozostawienie roweru w strefie niedozwolonej - 600 zł
Historia nowego Veturilo 2023
Miasto stołeczne Warszawa próbowało wyłonić nowego operatora rowerów miejskich już w 2020 roku. Wówczas ofertę przetargową złożyła tylko jedna firma - hiszpańska Marfina S.L. Niestety, zaproponowana przez hiszpańskie przedsiębiorstwo stawka znacznie przekraczała kwotę zarezerwowaną na ten cel w budżecie.
Później z uwagi na kryzys spowodowany pandemią koronawirusa nie było szans na wygospodarowanie dodatkowej sumy i przetarg unieważniono. W grudniu 2020 roku miasto ogłosiło kolejny konkurs - na operatora zastępczego, do którego zgłosiła się tylko jedna firma, tj. poprzedni operator - Nextbike. To właśnie ona w obecnym sezonie zapewni warszawiakom jednoślady.