Szybka Kolej Miejska wyremontuje znaczną część swojego taboru dzięki niskooprocentowanej pożyczce ze środków Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 276 mln zł. Za tę kwotę stołeczny przewoźnik wykonana generalne naprawy i gruntowne modernizacje 13 pociągów EZT 27WE, czyli tzw. Elfów.
– W ostatnich latach środki z budżetu miasta i fundusze europejskie pozwoliły Szybkiej Kolei Miejskiej na zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, dzięki czemu mieszkańcy mają do dyspozycji 21 pociągów wyprodukowanych w 2022 r. Niezwykle ważna jest też modernizacja już posiadanych pojazdów, aby odpowiadały one najnowszym standardom. Pojazdy po generalnym remoncie są bardziej niezawodne, co wpływa na większą punktualność i wygodę podróży dla pasażerów – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Elfy po remoncie mają być jak nowe
Pożyczka z KPO została udzielona na korzystnych warunkach przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprócz niskiego oprocentowania, BGK nie pobiera marży ani prowizji, a umowa daje SKM stabilność finansową na kolejne 15 lat spłaty.
– Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM – realizowane we współpracy z Warszawą. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki – zaznacza Maria Wasiak, prezes SKM.
Za modernizację składów odpowiada konsorcjum Public Transport Service sp. z o.o. i Modertrans Poznań sp. z o.o.. Prace już się rozpoczęły, a odnowione Elfy wrócą do pasażerów w lepszym standardzie i z wyższą niezawodnością.
SKM – kolej miejska dla milionów pasażerów
Obecnie SKM Warszawa obsługuje pasażerów 47 pociągami, w tym 21 nowoczesnymi Impulsami II z 2022 r. Każdego dnia przewoźnik realizuje 281 kursów, obsługując 232 km linii kolejowych i 60 przystanków. W porannym szczycie oferuje blisko 25 tys. miejsc siedzących.
W 2024 roku z usług stołecznej kolei miejskiej skorzystało ponad 18 mln pasażerów. Dla mieszkańców m.in. Pruszkowa, Piaseczna, Otwocka i Legionowa SKM pozostaje podstawowym środkiem transportu do pracy i szkoły. Stabilność funkcjonowania przewoźnika gwarantuje umowa z miastem na realizację przewozów do 2039 roku.
Koniec remontu na Słomińskiego: