Czym jest NFT?
NFT (non-fungible tokens), czyli niewymienialne tokeny, zyskują na popularności. Czym są? Można je porównać do certyfikatu potwierdzającego, że zakupiony w tej formie produkt jest oryginalny i niepowtarzalny. Jak wskazują pierwsze dane z badania przeprowadzonego przez warszawskie biuro BCG na grupie 3000 respondentów z całego świata, coraz więcej osób decyduje się na zakup wirtualnych aktywów. Na rosnącej liczbie platform internetowych osoby fizyczne reprezentują awatary, a użytkownicy troszczą się o ich wygląd w podobny sposób, jak dotychczas dbali o zdjęcia profilowe w mediach społecznościowych.
NFT podbija świat mody
Na wydawanie własnych NFT decydują się też kolejne światowe domy mody. To właśnie przez pryzmat branży modowej na całe zagadnienie spojrzeli twórcy raportu "Metaverse and Sustainability in Fashion: Opportunity or Threat?". Analitycy Vogue i BCG wskazują, że wzrost zainteresowania kupnem dóbr cyfrowych będzie największy właśnie w przypadku NFT - liczba ich nabywców może wzrosnąć trzykrotnie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W samych Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek jest najlepiej rozwinięty, liczba nabywców może się podwoić. Wśród konsumentów z Europy i Azji przewiduje się nawet czterokrotną dynamikę wzrostu. Statystyki pokazują ogromny potencjał wykorzystania niewymienialnych tokenów, również w branży fashion.
Marki modowe efektywnie wykorzystują potencjał, który oferuje technologia NFT i osiągają z tytułu ich sprzedaży regularne zyski. Według danych raportu spośród 120 największych pod względem przychodów domów mody dotychczas jedynie 25 wypuściło swoje własne NFT. Rynek został zdominowany przez kilku pionierów. W 2021 Adidas wygenerował największą wartość wypuszczając "Into the Metaverse" – kolekcję NFT, która w momencie wydania warta była około 24 mln USD, co oznacza, że Adidas odpowiedzialny był za większość wartości rynkowej tokenów modowych w 2021 roku. Takie rezultaty pokazują jak jedna udana kolekcja może całkowicie zdominować rynek. Udowadnia też, że NFT są w stanie wygenerować pokaźne przychody dla marek modowych.
Większość marek fashion sprzedaje w postaci NFT głównie cyfrowe odpowiedniki produktów dostępnych w tradycyjnych sklepach. Na przykład Nike udostępnił w kwietniu tego roku kolekcję 20 tys. sztuk wirtualnych sneakersów, w cenie 2,9 ETH (około 8,5 tys. EUR) za sztukę. Jedna z par z tej kolekcji, zaprojektowana przez artystę Takashiego Murakami, została sprzedana za kwotę 134 tys. USD pozycjonując ten obiekt cenowo wśród kolekcjonerskich dzieł sztuki bardziej niż obiektów użytkowych - komentuje Kasia Jordan-Kulczyk, wydawca Vogue Polska.
Dlaczego chcemy wirtualnych ubrań? Zaskakujące wyniki ankiety
Co tak naprawdę motywuje nas do kupowania ubrań, których fizycznie nie można na siebie założyć? O to zapytano respondentów. Wyniki są dość zaskakujące, jeśli porównać je do ogółu osób kupujących niewymienne tokeny, które w większości traktują cyfrowe dobra jako inwestycję. Dla ponad połowy ankietowanych (55%) zainteresowanie cyfrową modą wynika głównie z potrzeby wyrażenia siebie. Dla 45% ważny jest element nowości NFT w branży fashion, natomiast aż dla 33% istotne jest wykorzystanie tokenów w social mediach.
Modowe NFT w Warszawie
Obecność i przyszłość NFT w branży modowej będzie jednym z tematów trzeciej edycji konferencji Business Fashion Environment Summit organizowanej przez Vogue Polska oraz Boston Consulting Group. Wydarzenie odbędzie się 11 października w warszawskim Hotelu Nobu, gdzie zostanie zaprezentowany raport BCG i Vogue.