Niklewicz zaznaczył, że ten etap potrwa do końca maja. - Wykonawca będzie musiał przez ten czas przełożyć podziemną sieć średniego napięcia, kable niskiego napięcia. Będzie musiał usunąć kolizję z kanalizacją, z siecią gazową, przełożyć kable teletechniki oraz zasilające oświetlenie oraz różnego typu urządzeni energetyczne i oczywiście wybudować torowisko - wyjaśnił.
Nowe utrudnienia w Warszawie - budowa tramwaju do Wilanowa
W tym czasie ulicą Chełmską samochody dojadą najdalej do ul. Górskiej. Na ul. Sobieskiego od strony Wilanowa będą dwa pasy - jeden do skrętu w lewo w Dolną, a drugi do jazdy prosto. Na Belwederskiej od strony centrum zostanie jeden pas, z którego kierowcy skręcą w prawo w Dolną albo pojadą prosto. Kierowcy jadący ul. Dolną będą skręcać w prawo w Jana III Sobieskiego albo w lewo, w Belwederską. Objazd do ulicy Chełmskiej pobiegnie ulicami: Belwederską, Gagarina i Czerniakowską.
Nie zmienią się trasy autobusów kursujących Sobieskiego i Belwederską, natomiast na trasy objazdowe zostaną skierowane autobusy jeżdżące Chełmską i Dolną.
Autobusy linii 119 - w kierunku Wiśniowej Góry - z ulicy Spacerowej pojadą prosto w Gagarina, a następnie Sielecką do Chełmskiej i swojej stałej trasy. W przeciwnym kierunku, do krańca Rakowiecka-Sanktuarium, z ulicy Chełmskiej skręcą w Sielecką i dalej Gagarina, Belwederską i Bagatelą, przez plac Unii Lubelskiej oraz Boya-Żeleńskiego, Waryńskiego i Puławską dojadą do Rakowieckiej, czyli do końcowego odcinka swojej normalnej trasy.
Autobusy linii 141 w obydwu kierunkach nie będą jeździły ulicą Chełmską. Ominą ją Belwederską i Gagarina. W obydwu kierunkach trasę zmienią autobusy linii 107 - z Czerniakowskiej skręcą w Gagarina i następnie Sielecką dojadą do Chełmskiej.
Będą zmiany także w komunikacji nocnej. Autobusy linii N31 i N81 zostaną skierowane w obu kierunkach bezpośrednio ulicą Belwederską. Uruchomiona zostanie dodatkowa linia nocna Z31, której autobusy będą kursowały pomiędzy Dworcem Centralnym a Małymi Siekierkami przez Sielce.
Przystanek autobusowy na ulicy Belwederskiej w kierunku centrum zostanie przesunięty kilkadziesiąt metrów dalej za skrzyżowanie z Chełmską. Będą tu stawały autobusy linii 116, 141, 166, 503 i E-2 oraz nocnych N31 i N81. Pasy przez Chełmską będą nieczynne. Piesi przejdą po drugiej stronie skrzyżowania.
Jak będzie wyglądał kolejny etap utrudnień?
W drugim etapie - od 1 czerwca - nastąpi zamknięcie wlotu ulicy Dolnej i jednocześnie udrożnienie wlotu ulicy Chełmskiej. - W tym drugim etapie na skrzyżowaniu trzeba będzie przełożyć ciepłociąg. Prace na ciepłociągu musimy zakończyć, ze względu na okres grzewczy, do końca września. Po zakończeniu prac na ciepłociągu wylot ulicy Dolnej jeszcze przez parę miesięcy będzie musiał być zamknięty, bo trzeba będzie wybudować jezdnię w nowej geometrii i pousuwać dodatkowo kolizje - przekazał Niklewicz. Prace na tym skrzyżowaniu będą trwały również w momencie, kiedy po skrzyżowaniu będzie jeździł tramwaj z pasażerami.
Przez cały czas wdrażania czasowej organizacji ruchu będzie zachowana przejezdność skrzyżowania w relacji północ-południe zarówno dla komunikacji miejskiej, jak i dla ruchu indywidualnego. Zamknięcie wylotu Dolnej nastąpi dopiero wtedy, gdy zostanie oddana druga, wschodnia jezdnia ulicy Spacerowej i Gagarina.
Na przełomie I i II kwartału wykonawca ma wdrożyć kolejny etap czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Witosa. - Będzie zachowana przejezdność we wszystkich kierunkach. Myślę, że na początku czerwca lub w lipcu, kierowcy jadący ulicą Witosa w relacji wschód-zachód będą już przejeżdżali przez gotowe torowisko - powiedział Niklewicz.
- Już na wiosnę chcemy puścić tramwaj na Gagarina. Jednak to zależy od warunków pogodowych - dodał.
Harmonogram jest zmieniony ze względu na znacznie większy zakres prac związanych z siecią ciepłowniczą. Tramwaj na ulicy Gagarina, do terminala przy ul. Czerniakowskiej, pojedzie już wiosną 2024 roku, a do Wilanowa dotrze wraz z rozpoczęciem roku szkolnego w 2024 roku. Trasa tramwajowa na Stegny, wzdłuż ul. Św. Bonifacego gotowa będzie na przełomie 2024 i 2025 roku.
Warszawa Wschodnia. PKP i miasto planują modernizację i zmiany wokół - zobacz zdjęcia: