Pierwsze tramwaje testowe trafiły do zajezdni na Annopolu
- To pierwszy krok do przeprowadzki pracowników i tramwajów. Mamy to zaplanowane na wakacje - podkreślił Dutkiewicz.
Wyjaśnił również, że pierwsze trzy składy (dwie Pesy i jeden Konstal 105) będą teraz jeździć po zajezdni, testując szyny i infrastrukturę. Po ich przyjeździe zajezdnia została odcięta od ruchu tramwajowego. W poniedziałek tramwajarze rozpoczęli bowiem remont torów od ronda Żaba aż do samej zajezdni.
Jaka będzie nowa zajezdnia na Annopolu?
Zajezdnia na Annopolu to najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Polsce, która stanie się miejscem pracy dla ponad 430 osób. Zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i będzie w niej "nocować" ponad 150 tramwajów.
Zajezdnia była potrzebna, ponieważ sieć tramwajowa w Warszawie jest cały czas rozbudowywana. Co ciekawe, będzie to pierwsza tak przyjazna środowisku zajezdnia w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a torowiska będą zielone, nasadzone zostaną drzewa, krzewy i rozchodnik. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie 20 procent terenu zajezdni.
Do "Annopolu" trafią tramwaje ze wszystkich warszawskich zajezdni. - Będą to jednokierunkowe Hyundaie, a także Swingi, Jazzy i Konstale 105 - powiedział Dutkiewicz.
Koszt inwestycji to 532,6 mln zł. Zajezdnia "Annopol" będzie piątą zajezdnią tramwajową w Warszawie. Czwartą, "Żoliborz", zbudowano jeszcze w latach 60. XX w.