Inwestycje

Zajezdnia na Annopolu przyjęła pierwsze tramwaje. "Krok do przeprowadzki"

2024-04-10 19:42

Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz przekazał, że do nowej zajezdni na Annopolu wjechały już pierwsze testowe tramwaje. Będą one sprawdzały tamtejszą infrastrukturę przed pełną przeprowadzką.

Pierwsze tramwaje testowe trafiły do zajezdni na Annopolu

- To pierwszy krok do przeprowadzki pracowników i tramwajów. Mamy to zaplanowane na wakacje - podkreślił Dutkiewicz.

Wyjaśnił również, że pierwsze trzy składy (dwie Pesy i jeden Konstal 105) będą teraz jeździć po zajezdni, testując szyny i infrastrukturę. Po ich przyjeździe zajezdnia została odcięta od ruchu tramwajowego. W poniedziałek tramwajarze rozpoczęli bowiem remont torów od ronda Żaba aż do samej zajezdni.

Jaka będzie nowa zajezdnia na Annopolu?

Zajezdnia na Annopolu to najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Polsce, która stanie się miejscem pracy dla ponad 430 osób. Zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i będzie w niej "nocować" ponad 150 tramwajów.

Zajezdnia była potrzebna, ponieważ sieć tramwajowa w Warszawie jest cały czas rozbudowywana. Co ciekawe, będzie to pierwsza tak przyjazna środowisku zajezdnia w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a torowiska będą zielone, nasadzone zostaną drzewa, krzewy i rozchodnik. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie 20 procent terenu zajezdni.

Do "Annopolu" trafią tramwaje ze wszystkich warszawskich zajezdni. - Będą to jednokierunkowe Hyundaie, a także Swingi, Jazzy i Konstale 105 - powiedział Dutkiewicz.

Koszt inwestycji to 532,6 mln zł. Zajezdnia "Annopol" będzie piątą zajezdnią tramwajową w Warszawie. Czwartą, "Żoliborz", zbudowano jeszcze w latach 60. XX w.

Totalny tłum na nowej kładce w Warszawie. Rowerem nie da się przejechać