Jak wyjaśnili drogowcy, prace są potrzebne choćby ze względu na intensywny ruch autobusów na tym odcinku Traktu Królewskiego.
Krakowskie Przedmieście czeka remont
Remont potrwa osiem miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. Główne roboty prowadzone będą w okresie wakacyjnym, aby były mniej uciążliwe dla mieszkańców. W trakcie remontu Krakowskiego Przedmieścia drogowcy chcą wykorzystać doświadczenia zdobyte przy remoncie ulicy Miodowej.
Tę ulicę, która jest jednocześnie przedłużeniem Krakowskiego Przedmieścia, wyremontowano w latach 2017-2018. Tak jak na Krakowskim Przedmieściu, położono tam nawierzchnię brukowaną. Okazało się, że nawierzchnia Miodowej lepiej znosi ruch pojazdów, szczególnie że dodatkowo jeżdżą nią jeszcze samochody prywatne.
Różnica w wytrzymałości między tymi ulicami wynika głównie z zastosowanej technologii. Krakowskie Przedmieście przeszło w 2008 r. generalny remont, a już w 2015 r. drogowcy musieli wymienić podbudowę i przełożyć bruk na odcinku od ul. Senatorskiej do ul. Królewskiej. Prace te były doraźne i potrwały kilka dni.
Rok później, w ramach przygotowywania dokumentacji projektowej dla ul. Miodowej zlecono także badania stanu nawierzchni i podbudowy na Krakowskim Przedmieściu. W 2017 r. rozpoczęto remont przystanków i przejścia dla pieszych przy Uniwersytecie Warszawskim. Niedługo później wystartowały prace na ul. Miodowej.
W obu przypadkach bruk został ułożony na betonowej podbudowie i połączony spoiwem na bazie żywicy epoksydowej. Tę technologię drogowcy wykorzystali w 2019 r., remontując Krakowskie Przedmieście i kawałek Nowego Światu od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. Na wspominanym odcinku dodatkowo całość nawierzchni została jeszcze zabezpieczona cementową zaprawą betonową.
- Teraz chcemy zastosować je ponownie na pierwszym odcinku Traktu Królewskiego, który paradoksalnie będzie ostatnim, który przejdzie takie zmiany. Tym samym całkowicie uwolnimy Krakowskie Przedmieście od nierównej nawierzchni i zabezpieczymy je przed wszelkimi dołami i falowaniami - wyjaśnił ZDM.
Ile będzie kosztował remont Krakowskiego Przedmieścia?
1 marca drogowcy poinformowali, że otworzyli już oferty w ogłoszonym przetargu. - Wykonaniem prac zainteresowane są cztery firmy. Ich oferty mieszczą się w przedziale od 8,6 do 11,8 mln zł i są zbieżne lub niższe od kosztorysu. W najbliższym czasie czeka nas ich analiza - przekazali.
Ponad miesiąc później, 15 kwietnia ZDM poinformował, że wykonawca został już wybrany. Będzie nim firma Balzola. - Kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy wartej niecałe 8,6 mln zł - blisko 3 mln złotych niższa od przewidzianego budżetu - zaznaczyli drogowcy.