Spis treści
- Warszawski transport publiczny - nowy system biletowy
- Zapłacimy za przejechany odcinek zamiast za czas?
- Nowy system biletowy w praktyce
- Nowy system biletowy w Warszawie - głosy krytyków
Warszawski transport publiczny - nowy system biletowy
Trwają prace nad wdrożeniem nowego systemu biletowego w Warszawie. Nowoczesne rozwiązanie zupełnie zrewolucjonizuje transport publiczny w stolicy. Zmiany będą dotyczyć warszawskich autobusów, tramwajów i linii metra.
Według nowych zasad opłata mogłaby być naliczana za faktycznie przejechany przez pasażera odcinek, a nie za czas. Ponadto zostanie ona pobrana na koniec dnia, a nie z góry - jak to ma miejsce dotychczas.
Zapłacimy za przejechany odcinek zamiast za czas?
Dodatkowo znikną dotychczasowe, fizyczne karty miejskie, na których kodowane są bilety. W to miejsce powstanie centralne konto pasażera wzorowane na rozwiązaniu funkcjonującym w Londynie. Będzie do niego przypisana aplikacja mobilna ułatwiająca wirtualne kasowanie biletów.
Pasażer nie będzie już musiał zastanawiać się nad wyborem taryfy najlepiej dopasowanej do swojej planowanej podróży. Wirtualna aplikacja automatycznie rozliczy jego podróż na podstawie przejechanego dystansu - w ten sposób zniknie problem kupowania biletów 20-minutowych na przejazd np. jednego lub dwóch przystanków.
Nowy system biletowy w praktyce
Jak ma działać nowy system biletowy w praktyce? Wsiadając do pojazdu pasażer zaznaczy w aplikacji mobilnej lub na urządzeniu zbliżeniowym początek podróży. Z kolei przy wysiadaniu w ten sam sposób "odhaczy" jej koniec. Płatnością zajmie się system. Takie rozwiązanie działa już w innych polskich miastach, np. w Łodzi. Póki co był to jednak wyłącznie alternatywny sposób rozliczenia, który nie zastępował tradycyjnych biletów.
Nowy system biletowy w Warszawie - głosy krytyków
W kontekście nowego systemu padają pytania, czy z jego obsługą poradzą sobie seniorzy. Już sam opis sugeruje, że do uczestniczenia w nim potrzebna będzie podstawowa wiedza cyfrowa i umiejętności z tym związane. ZTM odpiera, że fizyczne bilety zupełnie nie znikną, ale będą dostępne w mniejszym stopniu niż dotychczas. Do tego trudniej będzie je kupić za gotówkę. To może stwarzać dodatkowe problemy dla osób starszych.
W październiku 2023 roku warszawski ZTM rozpoczął procedurę wyboru wykonawcy nowego systemu biletowego. To on opracuje nowy system, który będzie działał w stolicy. Nowy system biletowy ma być gotowy za dwa lata.
Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia (2024):