Galeria handlowa

i

Autor: Pixabay/ jarmoluk Galeria handlowa

zakupy

Znana sieć z problemami. Zamknięto 20 sklepów w Polsce. Jest sądowe postępowanie

2024-11-22 10:39

Ruszyło postępowanie sanacyjne wobec szwedzkiej sieci Duka, którego celem jest restrukturyzacja. W ostatnich miesiącach zamknięto już 20 sklepów, m.in. w centrum handlowym Klif w Warszawie, podaje serwis dlahandlu.pl. W 2023 roku Duka International została ukarana przez prezesa UOKiK grzywną w wysokości ponad 1,5 mln zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.

Tekstylia, dekoracja i meble do kuchni czy łazienki, a do tego akcesoria, a nawet AGD - asortyment internetowego i stacjonarnych sklepów Duka jest bardzo szeroki. Firma ze Szwecji z ponad 100-letnią historią działa na polskim rynku od 2016 roku, na koniec 2023 roku miała 60 sklepów w galeriach handlowych w dużych miastach.

Duka zamyka część sklepów

W ostatnich miesiącach liczba sklepów Duka w Polsce zmniejszyła się o 1/3 do 40, zamknięto m.in. sklep w Domu Mody Klif (który również ma zakończyć działalność). Niewykluczone, że to nie koniec zmian, ponieważ, jak donosi serwis dlahandlu.pl, rozpoczęło się postępowania sądowe.

"Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XVIII Wydział Gospodarczy w sprawie o otwarcie postępowania sanacyjnego dłużnika (…) postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika, którym jest: DUKA INTERNATIONAL SPÓŁKA AKCYJNA; wyznaczyć zarządcę, którego funkcję będzie pełnić: Rymarz Zdort Kubiczek Restructuring Spółka Akcyjna" - czytamy.

Sanacja jest szczególnym postępowaniem restrukturyzacyjnym. Charakteryzuje się najpełniejszą ochroną dłużnika przed egzekucją przy jednoczesnym ograniczeniu jego prawa do samodzielnego zarządzania przedsiębiorstwem i pozostałym majątkiem, wyjaśniono na stronie jablonski-restrukturyzacja.pl.

Czekamy na komentarz przedstawicieli sieci Duka, zapytaliśmy, czy w planach są kolejne zamknięcia sklepów w Polsce.

Duka ukarana przez UOKiK

Niemal równo rok temu, w grudniu 2023 roku, Duka została ukarana przez prezesa UOKiK karą w wysokości ponad 1,5 mln zł. Sklep internetowy duka.com/pl automatycznie dodawał do koszyka zakupowego "promocyjne" produkty - parasolkę lub filiżankę. Aby zrezygnować z dodatkowego zakupu, klienci musieli sami usunąć taki produkt z koszyka albo później go odsyłać.

"Projektowanie strony internetowej w sposób, który wymusza na konsumenci aktywne działanie, by w jego koszyku zakupowym nie znalazły się produkty, których on nie wybrał, jest działaniem nielojalnym i utrudniającym konsumentowi dokonywanie zakupów online. Przedsiębiorca oferujący produkt w promocji może sugerować konsumentowi dodanie go do koszyka, nie może jednak sam podejmować za konsumenta tej decyzji" – podkreślił prezes Urzędu.

Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, Duka miała zrekompensować straty konsumentom i zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary wszystkim konsumentom, którzy w okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. złożyli zamówienia w sklepie internetowym duka.com/pl i zapłacili za niezamawiane dodatki. "Odpowiednio w wysokości 24,99 zł tym, którzy nie zdecydowali się na ich zwrot oraz 14,50 zł pozostałym, którzy odesłali towary na swój koszt" – podał Urząd.

Wilanów Park, nowa galeria handlowa w Warszawie, wizualizacje:

Zakupy w sieci vs sklepy stacjonarne - Przemysław Dwojak - Co nas czeka#14