zdjęcia

Centrum handlowe do rozbiórki. Zamiast niego powstanie osiedle. Jest oficjalny komunikat Galerii Bemowo

2025-04-02 12:17

Galeria Bemowo, działająca od 1999 roku przy ul. Powstańców Śląskich, wkrótce zniknie. W jej miejscu powstanie nowoczesne osiedle Bemowo 2.0. W ramach projektu zaplanowano budowę mieszkań oraz lokali usługowych, w tym supermarketu, drogerii, restauracji i kawiarni. Likwidacja centrum handlowego wpisuje się w trend zastępowania obiektów komercyjnych zabudową mieszkaniową, który w ostatnich latach staje się coraz bardziej widoczny w Warszawie.

Spis treści

  1. Centrum handlowe zniknie, w planach nowe osiedle
  2. Be­mo­wo 2.0
  3. Osiedla zamiast galerii, nowy trend
  4. Galeria Bemowo
  5. Trudny czas dla galerii handlowych

Centrum handlowe zniknie, w planach nowe osiedle

Spółka FR Investemtns Bemowo powiązana z węgierskim Futureal planuje wyburzenie Galerii Bemowo i budowę osiedla z siedmioma blokami, w których powstałoby 1215 mieszkań dla blisko 3 tys. osób. Budynki miałyby od czterech do sześciu pięter. Inwestycja jest jednak na wstępnym etapie — teren nie ma miejscowego planu, ale deweloper zamierza skorzystać z tzw. trybu lex deweloper - wniosek nie został jeszcze złożony. Działka w sąsiedztwie Lotniska Bemowo (Babice) ma charakter powojskowy, dlatego inwestycja nie musi być zgodna ze studium, które przewiduje tu wyłącznie usługi - wyjaśnia serwis warszawa.wyborcza.pl.

Be­mo­wo 2.0

O komentarz do tych doniesień poprosiliśmy przedstawicieli galerii. "Nie pla­nu­je­my za­my­kać ga­le­rii w naj­bliż­szym cza­sie. Ak­tu­al­nie obo­wią­zu­ją­ca usta­wa lex de­we­lo­per, na pod­sta­wie któ­rej przy­go­to­wu­je­my na­szą in­we­sty­cję, obo­wią­zu­je do koń­ca 2025 ro­ku, z pla­no­wa­nym prze­dłu­że­niem do po­ło­wy 2026 ro­ku. Na­szym ce­lem jest uzy­ska­nie wszyst­kich wy­ma­ga­nych po­zwo­leń do te­go ter­mi­nu. Nie ozna­cza to jed­nak, że Ga­le­ria za­koń­czy w tym mo­men­cie dzia­łal­ność. Jest to pro­ces znacz­nie roz­cią­gnię­ty w cza­sie, rów­nież z uwa­gi na umo­wy naj­mu, któ­re obo­wią­zu­ją jesz­cze dłu­go po tej da­cie. Do cza­su za­koń­cze­nia obo­wią­zy­wa­nia wszyst­kich umów naj­mu Ga­le­ria Be­mo­wo bę­dzie funk­cjo­no­wa­ła bez prze­rwy" - czytamy w komunikacie ze­społu od­po­wie­dzial­nego za Be­mo­wo 2.0.

W oświadczeniu podkreślono, że "bu­dy­nek Ga­le­rii Be­mo­wo, li­czą­cy pra­wie 30 lat, wy­ma­ga grun­tow­nej mo­der­ni­za­cji pod ką­tem tech­nicz­nym, eko­lo­gicz­nym i er­go­no­micz­nym".

"Od po­nad trzech lat szu­ka­my opty­mal­nych roz­wią­zań, któ­re uwzględ­nia­ją po­trze­by miesz­kań­ców i lo­kal­nej spo­łecz­no­ści. Na­szą am­bi­cją jest, aby pro­jekt Be­mo­wo 2.0 był no­wo­cze­snym kom­plek­sem od­po­wia­da­ją­cym na po­trze­by nie tyl­ko miesz­kań­ców osie­dla, ale ca­łej lo­kal­nej spo­łecz­no­ści" - wyjaśniono, opisując przy tym wizję Bemowa 2.0:

  • "Chcie­li­by­śmy, aby w pro­jek­cie zna­la­zły się licz­ne lo­ka­le usłu­go­we, w tym su­per­mar­ket, dro­ge­ria, in­ne skle­py, drob­ne punk­ty usłu­go­we, re­stau­ra­cje i ka­wiar­nie. Pla­nu­je­my rów­nież ogól­no­do­stęp­ne par­kin­gi na­ziem­ne i pod­ziem­ny dla Klien­tów"
  • "Pla­nu­je­my stwo­rze­nie ogól­no­do­stęp­nych te­re­nów zie­lo­nych po­zba­wio­nych ru­chu sa­mo­cho­do­we­go. Pro­jekt obej­mu­je licz­ne na­sa­dze­nia drzew, krze­wów, pną­czy, zie­lo­ne da­chy oraz niec­ki re­ten­cyj­ne. Dzię­ki te­mu zli­kwi­du­je­my ist­nie­ją­cą obec­nie na tym te­re­nie miej­ską wy­spę cie­pła, po­wo­do­wa­ną przez zwar­tą za­bu­do­wę, da­chy peł­ne urzą­dzeń tech­nicz­nych, du­że par­kin­gi oraz bar­dzo ogra­ni­czo­ną ilość zie­le­ni (obec­nie je­dy­nie 7 drzew). No­we za­go­spo­da­ro­wa­nie po­zy­tyw­nie wpły­nie na miej­skie ko­ry­ta­rze wy­mia­ny i re­ge­ne­ra­cji po­wie­trza
  • "W przy­pad­ku dal­sze­go pro­ce­do­wa­nia w try­bie lex de­we­lo­per bę­dzie­my pro­po­no­wać mia­stu utwo­rze­nie no­we­go, ogól­no­do­stęp­ne­go par­ku li­ne­ar­ne­go z miej­sca­mi re­kre­acyj­ny­mi i spor­tu wzdłuż uli­cy Pow­stań­ców Ślą­skich. Te­ren ten obec­nie jest wy­naj­mo­wa­ny od mia­sta War­sza­wy na po­trze­by par­kin­gu ga­le­rii, ale po pro­po­no­wa­nych zmia­nach bę­dzie słu­żył ca­łej lo­kal­nej spo­łecz­no­ści".

Ze względu na lokalizację w bemowskim klinie napowietrzającym właściciele galerii współpracują z Politechniką Warszawską, Państwowym Instytutem Badawczym i firmą Atmoterm S.A. Analizy tych instytucji potwierdziły, że nowa zabudowa nie wpłynie negatywnie na przewietrzanie miasta.

Pieniądze to nie wszystko - Rafał Brzoska

Osiedla zamiast galerii, nowy trend

Na podobny krok zdecydował się właściciel innej warszawskiej galerii handlowej - Domu Mody Klif, również działającej od 1999 roku. W miejscu galerii powstać ma aż dziewięć nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami na parterze. Z kolei przy ul. Ostrobramskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum handlowego Promenada, powstały bloki z setkami lokali na wynajem. Za inwestycję odpowiada właściciel Promenady, międzynarodowa firma G-City z siedzibą w Izraelu. 

Od lat Warszawa dynamicznie się rozwija i intensywnie zabudowuje. Coraz bliżej jest moment, w którym wolnych działek pod nowe inwestycje - zwłaszcza w centrum - po prostu zabraknie. Rozwiązaniem jest więc burzenie starych nieruchomości i zmiana charakteru zabudowy.

Galeria Bemowo

Galeria Bemowo została otwarta w 1999 roku przy ul. Powstańców Śląskich, tuż obok lotniska, na którym działa m.in. Automobilklub Polski i gdzie latem odbywają się duże koncerty. Kluczowi najemcy galerii to:

  • Car­re­fo­ur,
  • Ci­ne­ma Ci­ty,
  • RTV Eu­ro AGD,
  • KFC,
  • Piz­za Hut,
  • Yes,
  • Vi­sion Express.

Kierowcy mają do dyspozycji ponad 900 miejsc, w tym parking wielopoziomowy. Sama galeria jest nietypowa, bo rozmieszczona w trzech budynkach z łącznikami. Stre­fa po­ten­cjal­nych klien­tów to, jak podaje galeria, 243 tys. mieszkańców, jednak można odnieść wrażenie, że szczególnie w dni powszednie, miejsce nie cieszy się wielkim zainteresowaniem.

Trudny czas dla galerii handlowych

W styczniu i lutym 2025 r. galerie i centra handlowe straciły 7 proc. klientów rdr. Do tego liczba wizyt spadła o 17 proc. rdr. Częstotliwość odwiedzania tych obiektów zmniejszyła się o 11 proc. rdr., a czas wizyt uległ skróceniu o 3 proc. Tak wynika z obserwacji zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 tego typu placówkach i analizy firmy technologicznej Proxi.cloud. Zdaniem ekspertów Polacy wolą zaopatrywać się w dyskontach nieżywnościowych i uniwersalnych, które ostatnio rozwijają m.in. działy odzieżowe i przemysłowe. Wskazują też na rosnącą popularność e-commerce, ogólne nastroje społeczne i sytuację geopolityczną.

Pierwsze centrum handlowe w Warszawie. Ma już 35 lat, a wciąż zachwyca

Budowa Złotych Tarasów w Warszawie. Archiwalne zdjęcia:

Warszawa Radio ESKA Google News
Porachunki Osobiste
Tajniki handlu w internecie. Jak SPRAWNIE korzystać z platform sprzedażowych? PORACHUNKI OSOBISTE
Video Player is loading.
Czas 0:00
Czas trwania 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Pozostały czas 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Reklama