Pomoc dla starszych drzew
Korzenie, które wybijają się pomiędzy płytami chodnikowymi to częsty widok w mieście. I nic dziwnego, bo zieleń radzi sobie jak może, by stworzyć dla siebie jak najlepsze warunki do wzrostu, a miasto chce jej w tym pomóc. - Budowa chodników w tradycyjnej technologii wykonania wiąże się z negatywnym wpływem budowy na rozwinięty pod powierzchnią system korzeniowy. Dodatkowo nawierzchnie takie są słabo przepuszczalne dla wody i tlenu, podstawowych składników niezbędnych do prawidłowego wzrostu korzeni - mówi Tomasz Maksym, dendrolog z Zarządu Zieleni.
Kładzenie nowej nawierzchni lub remont istniejącego chodnika to sytuacje, które nie sprzyjają drzewom już ukorzenionym. Stąd pomysł, aby rozwiązać takie sytuacje w przyjazny dla zieleni sposób.- W standardowym systemie remontu nawierzchni wymagane jest usunięcie podbudowy, w której zazwyczaj rosną korzenie starych drzew. Chodniki muszą być tak zaprojektowane, aby w jak najmniejszym stopniu dochodziło do uszkodzenia korzeni podczas wykonywania podbudowy - mówi Tomasz Maksym.
Zdaniem dendrologa, najkorzystniejsze mogą być chodniki kładzione punktowo. Już teraz istnieją rozwiązania, które sprzyjają rozrostowi systemu korzeniowego młodych drzew, dlatego projekt miasta zakłada ochronę drzew starych, których system korzeniowy rozrasta się już od dziesiątków lat.
Korzenie drzew potrzebują tlenu, ale także wody i odpowiedniej powierzchni do rozrostu. Nie pomagają mu w tym płyty chodnikowe czy krawężniki.
Chodnik bez samochodów? To nie wystarczy
Już w teraz w przestrzeni miasta pojawiają się słupki czy metalowe barierki, które za zadanie mają uchronienie korzeni drzew przed byciem rozjeżdżanymi przez samochody. To jednak za mało.- Wszelkie takie ograniczenia, jak słupki czy wysokie krawężniki są rozwiązaniami stosowanymi, aby nie wjeżdżać samochodami i nie ubijać ziemi w misach drzew. To za mało - mówi dendrolog. - Trzeba zwiększyć możliwość korzenienia się drzew pod nawierzchnią chodnika.
Projekt „Katalog typowych konstrukcji nawierzchni chodników przyjaznych drzewom” realizowany przez Zarząd Zieleni oraz z Instytut Badawczy Dróg i Mostów, podzielony jest na trzy etapy. W pierwszym powstał raport podsumowujący problemy związane z antropopresją (wpływ działań człowieka na przyrodę) oraz uwarunkowania prawne dotyczące budowy ciągów komunikacyjnych na terenie Warszawy. W dokumencie zdiagnozowano kwestie związane z rozwojem systemu korzeniowego poszczególnych gatunków roślin, problem destrukcyjnego wpływu rozwoju systemu korzeniowego na nawierzchnie, wymagania w zakresie wodo- i gazoprzepuszczalności nawierzchni w odniesieniu do zapotrzebowania roślin, rodzaju roślin preferowanych do nasadzeń w mieście, odległości projektowanej nawierzchni od np. pnia drzewa. Raport powstał na podstawie współpracy jednostek miejskich oraz IBDiM, a finalną wersję opracował zespół ekspertów budowlanych pod kierownictwem prof. IBDiM dr hab. inż. Barbary Rymszy.
W ramach trwającego obecnie drugiego etapu projektu powstaje opracowanie dotyczące posadowienia i podbudowy nawierzchni. Natomiast w trzecim etapie, planowanym na pierwszą połowę przyszłego roku, powstaną konkretne założenia konstrukcyjne nawierzchni przyjaznych drzewom.
Prototyp chodników przyjaznych drzewom ma się pojawić w przestrzeni miasta w drugiej połowie przyszłego roku.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!