Teoretycznie to reklama jest dźwignią handlu, ale faktycznie wygląda na to, że sklepy internetowe promocją stoją. Nie zawsze jednak handlowcy traktowali swoich klientów uczciwie. Niektóre oferty promocyjne działały na psychikę, ale tak naprawdę nie generowały oszczędności. Szczególnie często można było się spotkać z takimi praktykami w okolicach np. black friday.
Dyrektywa Omnibus wchodzi w życie
Unijna dyrektywa Omnibus, która właśnie wchodzi w życie, ma chronić przede wszystkim klientów. Dzięki niej ukrócą się nieuczciwe praktyki sprzedawców, bazujące na psychologicznych mechanizmach konsumpcyjnych. Niejednokrotnie w ramach "promocji" dochodziło do podnoszenia cen, by potem je obniżać w takie dni, jak np. black friday. Od stycznia koniec.
Od 1 stycznia 2023 r. Omnibus wprowadza wymóg, według którego - w przypadku obniżki - musi być widoczna również najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie. Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta. W sieci widać już pierwsze przykłady tego, jak wymóg zinterpretowały i wprowadziły sklepy internetowe. Na ogół komunikat opisany jest małą czcionką pod wyróżnioną, promocyjną ceną.
Czytaj także: W jakim sklepie jest najtaniej? Podsumowanie cen w sklepach w grudniu 2022
"Szkoda tylko, że informacje o najniższej cenie nie są tak widoczne jak te o przecenie. Mała, szara czcionka, która nie jest zbyt dobrze widocznie" - czytamy na Twitterze głosy nieco rozczarowanych klientów.
W przypadku, gdy towar jest wprowadzony do sprzedaży w terminie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczył, że nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.
Koniec z nieuczciwymi praktykami
To nie jedyne wymogi, jakie narzuca sprzedawcom dyrektywa Omnibus. Pojawią się również zmiany na platformach handlowych. Platformy marketplace’owe, czyli np. Allegro, Amazon, czy sprzedażowa platforma Facebooka, muszą od stycznia 2023 roku umieszczać informację o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną.
Jest to istotna wskazówka, ponieważ w tym drugim przypadku nie mają zastosowania przepisy ochrony konsumentów. Chodzi np. o prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru.
Dziś sieć zasypały przykłady "promocji", których prawdziwe oblicze zostało zdemaskowane przez dyrektywę Omnibus. Najwięcej przykładów internauci znaleźli w sklepach ze sprzętem RTV i AGD, drogeriach oraz sklepach modowych.