– Uruchomienie nowych przystanków podziemnej kolei na Woli istotnie zmieni sposób podróżowania w tym rejonie Warszawy. Dlatego też konieczne są korekty dostosowujące układ komunikacji naziemnej do nowej sytuacji – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Po uruchomieniu metra do Świętokrzyskiej będzie się można dostać podziemną koleją w mniej niż 12 minut. By dodatkowo usprawnić przejazdy, z przystanku Księcia Janusza, w godzinach szczytu, autobusy będą w różnych kierunkach odjeżdżały co około 1 minutę – dodaje.
Już niedługo pociągi metra wjadą z pasażerami na trzy nowe stacje - Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Od 8 do 15 marca będą trwały ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka. W tym czasie pociągi na linii M2 dojadą tylko do Ronda ONZ. Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. W drugiej połowie marca pociągi metra będą jeździły testowo do stacji Księcia Janusza, jeszcze bez pasażerów.
Pasażerowie pojadą do nowych stacji w kwietniu. Dzięki metru możliwy będzie szybki i bezpośredni dojazd z Woli do Śródmieścia i na Pragę. Dogodną przesiadkę do metra zyskają również mieszkańcy Bemowa, osiedli w zachodniej części miasta, a także m.in. Babic, Koczargów, Leszna czy Mariewa. Przed rozpoczęciem budowy metra w autobusach kursujących wzdłuż ul. Górczewskiej było w ciągu godziny ok. 5,4 tys. miejsc, metro w tym samym czasie zaoferuje ok. 24 tys. miejsc. Eksperci z Zarządu Transportu Miejskiego zaproponowali pakiet zmian w komunikacji naziemnej, tak aby dojazd do metra był jak najlepszy, przy utrzymaniu wielu bezpośrednich połączeń ze Śródmieściem, przede wszystkim tramwajowych. ZTM przygotował konsultacje społeczne – było siedem spotkań z mieszkańcami w kilku dzielnicach (na Bemowie, Woli, Bielanach i w Śródmieściu), a także zebrał opinie w ankietach, pocztą elektroniczną (przyszło niemal 4 tys. maili), przeanalizował też komentarze na profilach w mediach społecznościowych. Efektem tej pracy jest projekt zmian, który wejdzie w życie wraz otwarciem nowych stacji metra.
Co się zmieni?
Autobusy linii 103, 154 i 197 wraz z otwieraniem ulic nad stacjami metra wróciły już na swoje trasy sprzed budowy. Innymi trasami pojadą autobusy linii: 102, 105, 109, 129, 136, 149, 171, 184, 190, 201, 520, 714, 719, 729. Korekty tras będą różne, np. na trasy sprzed budowy metra wrócą 136, 171 i 190, autobusy 102 dojadą do ulicy Emilii Plater a trasy 714, 719, 729 zostaną wydłużone do stacji metra Księcia Janusza. Bez zmian pozostaną trasy 112, 167, 517 i E-2. Na trasy wyjadą autobusy dwóch nowych linii – 106 i 284 a na trasie 523 będzie nowy przystanek. Przestaną jeździć autobusy linii 155 a 397 zamienią się w kursy skrócone 197.