metro

i

Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS

Z Warszawy

Zmiany w metrze w Warszawie. Nowości również dla pasażerów

2024-05-10 14:20

Metro w Warszawie czekają w najbliższym czasie spore prace modernizacyjne. Jak zapowiedział ratusz, planowane roboty mają unowocześnić technologiczne rozwiązania na poszczególnych stacjach. Część nowości bezpośrednio zwiększy komfort pasażerów.

Prace modernizacyjne, planowane przede wszystkim na linii M1, zostaną wykonane do końca 2024 r. Będą kosztowały 16,7 mln zł brutto. Za realizację poszczególnych zdań będą odpowiadały Metro Warszawskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego.

Metro w Warszawie czekają prace modernizacyjne

W ramach planowanych robót wymienione zostaną elementy systemu zasilania na stacji Racławicka. Prace te przeprowadzono już na kilku stacjach M1, a teraz będą kontynuowane.

Poza tym w planach jest wymiana centrali pożarowych na odcinku od stacji Świętokrzyska aż do Młocin. - Pojawią się tu nowocześniejsze systemy, które szybciej reagują na zagrożenie. Połączą się one z centralą na Kabatach, skąd dyżurny będzie mógł wydawać dyspozycje. W razie potrzeby zostanie wstrzymany ruch, a wentylatory załączą się automatycznie, wyciągając z tuneli metra dym i szkodliwe gazy - wyjaśnił ratusz.

Dodatkowo, na stacji Plac Wilsona wymienione zostaną centrale gaszenia gazem. - W razie wybuchu pożaru pomogą też nowe tzw. falowniki, które sterują wentylatorami oddymiającymi na stacjach i w tunelach metra - dodano.

Poza tym modernizacja obejmie urządzenia zasilające, równolegle z wymianą systemu sterowania ruchem. W 2024 r. prace będą prowadzone na odcinku od Politechniki do Placu Wilsona. - Urządzenia przekaźnikowe zostaną wymienione na urządzenia komputerowe. Po zakończeniu całości zaplanowanych modernizacji możliwa będzie redukcja kosztów utrzymania całego systemu, który będzie też mniej awaryjny - zaznaczył ratusz.

W tunelach metra przeprowadzone zostanie natomiast uszczelnianie. Prace obejmą ok. 50 m bieżących dylatacji oraz 90 metrów rys w ścianach i płytach dennych stacji. Dodatkowo wymienione zostanie aż 4992 metrów szyn na linii M1.

Wygodniej i bezpieczniej dla pasażerów

Komfort pasażerów ma natomiast zwiększyć system ułatwiający dostęp osobom starszym, na wózkach oraz rodzicom z dziećmi, który zostanie zamontowany przy trzech wejściach do wind na stacji Świętokrzyska na linii metra M2. Zgodnie z nowymi zasadami działania drzwi będą cały czas otwarte, a ich zamknięcie nastąpi w przypadku niebezpieczeństwa.

- Pojawi się m.in. nowe oświetlenie - lampy starego typu zostaną zastąpione przez LED-owe, które zapewnią więcej światła, a jednocześnie zmniejszą pobór prądu. Z kolei na stacjach Pole Mokotowskie, Politechnika i Ratusz Arsenał wymienione zostaną ścieżki dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niewidomym i niedowidzącym. Są one już od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze, a także np. na dworcach kolejowych. Teraz pojawią się nowe ścieżki - wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt kamiennych. Takie listwy zainstalowane zostały już na stacji Pole Mokotowskie przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej - dodali urzędnicy.

Bezpieczeństwo pasażerów zwiększy także zmodernizowany monitoring na odcinku od stacji Dworzec Gdański do Słodowca. Zainstalowane urządzenia będą nowsze, zwiększona zostanie ich liczba.

Znalezisko na budowie metra - zobacz zdjęcia:

Centrum Warszawy jak Nowy Jork! Kolejny wieżowiec rośnie w oczach
Listen on Spreaker.