HiT: zamiast podręcznika - akademickie laboratorium
Miasto przeszkoli warszawskich nauczycieli z przedmiotu historia i teraźniejszość. Wszystko po to, by nie musieli korzystać z dostępnego na rynku podręcznika. Specjalne szkolenia przygotowało Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń razem z Uniwersytetem Warszawskim. Zajęcia odbywać się będą na terenie wydziału historii UW.
- Bardzo duże zastrzeżenia mieli eksperci i nauczyciele. W Warszawie żadna ze szkół nie zdecydowała się na skorzystanie z tego podręcznika - mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. - Dlatego podjęliśmy decyzję, że dla wyrównania wiedzy, dla wsparcia dla nauczycieli, przygotujemy specjalne wykłady na Uniwersytecie Warszawskim z udziałem ekspertów: politologów, historyków i nie tylko, którzy będą służyli nauczycielom w przygotowaniu dydaktyki.
Tematyka zajęć obejmuje kluczowe zagadnienia z historii najnowszej i WoS, obecne w nowej podstawie programowej HiT:
- Państwo – społeczeństwo. Polska w latach 1945-1956;
- Współczesne przemiany społeczno-kulturowe;
- Europa Środkowo-Wschodnia w okresie „zimnej wojny”;
- Państwo – społeczeństwo w PRL;
- Integracja europejska. UE pod presją bieżących wyzwań;
- Droga do wolności: od Solidarności do pierwszego demokratycznego rządu Tadeusza Mazowieckiego;
- Transformacja ustrojowo-gospodarcza oraz przemiany społeczne w Polsce po 1989 r.;
- Europa Środkowo-Wschodnia po rozpadzie bloku wschodniego;
- Bliski Wschód w II połowie XX wieku i współcześnie;
- Chiny – przeobrażenia wewnętrzne i relacje międzynarodowe w II połowie XX wieku i początku XXI wieku;
- Społeczeństwa europejskie w II połowie XX wieku;
- Prawa człowieka, konstytucjonalizm, demokracja - fundamenty kultury prawnej na lekcjach HiT;
- Polska I połowy XXI wieku – wyzwania;
- Dobre praktyki w nauczaniu HIT;
- Jak chronić nasze prawa/prawa człowieka? Rzecznik Praw Obywatelskich i sądowe środki ochrony praw i wolności.
Brak podręcznika to prawo nauczyciela
Arkadiusz Walczak uczy w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława IV w Warszawie historii oraz historii i teraźniejszości. Wielokrotnie rezygnował z podręczników. Tym razem także nie zrobił wyjątku dla kontrowersyjnej książki.
- Korzystam z prawa do samodzielnego dobierania materiałów edukacyjnych. To prawo nauczyciela. Historia i teraźniejszość to przedmiot interdyscyplinarny. Ma elementy politologii, socjologii plus historia najnowsza. Tutaj dobór materiałów musi być różnorodny. Jedyny dostępny na rynku podręcznik tej różnorodności nie zapewniał - mówi Arkadiusz Walczak.
Nauczyciel podkreśla, że uczeń ma się nauczyć podstawy programowej. A kwestia doboru materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych należy do nauczyciela.
- Historia i teraźniejszość to przedmiot dynamiczny. W żadnym podręczniku nie będzie informacji o wojnie w Ukrainie, a trzeba o tym rozmawiać. Po to jest ten przedmiot, żeby tłumaczyć uczniom, dlaczego ten świat tak a nie inaczej wygląda - dodaje nauczyciel. Arkadiusz Walczak jest współorganizatorem szkoleń z HiT dla nauczycieli. Jak mówi - mogą one zainspirować nauczycieli, aby nie bali się korzystać z różnych źródeł dostępnych na rynku.
ZOBACZ TAKŻE: