Mieszkańcy Miasteczka Wilanów skarżą się na "tramwajowy" hałas
O sprawie zrobiło się głośno ze względu na interpelację skierowaną do prezydenta Warszawy przed radną Melanię Łuczak. "Mieszkańcy zgłaszają ogromne uciążliwości w sprawie powodujących hałas usterek smarownic i zwrotnic świeżo oddanego do użytku tramwaju do Wilanowa przed końcowym przystankiem Miasteczko Wilanów. Bezpośrednio przed oknami budynków przy al. Rzeczypospolitej 6 i 4 od uruchomienia linii szwankują smarownice, mające zapobiegać hałaśliwemu tarciu, w efekcie czego mieszkańcy doświadczają regularnie uciążliwego hałasu od 4:30 nad ranem do 1 w nocy" - czytamy.
Radna przekazała jednocześnie, iż problem ten był już zgłaszany Tramwajom Warszawskim. Ostatecznie zwróciła się do prezydenta z prośbą o "spowodowanie kompleksowej naprawy lub wymiany urządzeń, gdyż żadne z dotychczasowych interwencji nie przyniosły efektów".
Czytaj również: Raj dla rowerzystów powstanie pod Warszawą. Nowe ścieżki poprowadzą wokół jeziora
Tramwaje Warszawskie pracują nad ograniczeniem hałasu
O wskazywane przez mieszkańców Wilanowa uciążliwości reporter Radia ESKA zapytał rzecznika Tramwajów Warszawskich Witolda Urbanowicza. - Wykonaliśmy pomiary hałasu, jak tylko pojawiły się takie zgłoszenia od mieszkańców. One nie wykazały przekroczenia norm, natomiast zdajemy sobie sprawę, że pewne dźwięki, zwłaszcza dla mieszkańców, którzy nie są przyzwyczajeni do tramwaju, mogą być uciążliwe. To nie jest tak, że nic w tym zakresie nie robimy. Powołaliśmy zespół badawczy, który ma za zadanie przyjrzeć się problemowi uciążliwych dla mieszkańców hałasów na krańcu w Miasteczku Wilanów - przekazał rzecznik.
Jak dodał, wspomniany zespół ma przyjrzeć się działaniu opisywanych już wyżej smarownic. - Pomimo tego, że smarownice tam są, to faktycznie piski się zdarzają. Problem obserwujemy przede wszystkim w przypadku tramwajów, które zmieniają zwrotnicę i zjeżdżają na tory boczne. [...] Wiemy już na podstawie pierwszych ustaleń, że powinniśmy zmodyfikować system zasilania smarownic oraz zmienić sposób nakładania tego smaru na szynę - wyjaśnił Urbanowicz, podkreślając jednocześnie, że trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami technicznymi, jednak nie da się wprowadzić ich z dnia na dzień. Pod uwagę należy brać bowiem m.in. bezpieczeństwo ruchu tramwajów.
- Jesteśmy w kontakcie z wykonawcą trasy tramwajowej do Wilanowa, który oczywiście odpowiada za montaż odpowiednich urządzeń. Jesteśmy też w kontakcie z dostawcami modyfikatorów tarcia, więc mamy nadzieję, że w najbliższych tygodniach uda się takie rozwiązania wypracować, przetestować, a przede wszystkim zatwierdzić, które będą skutkowały zmniejszeniem dźwiękowych uciążliwości dla mieszkańców - zaznaczył.
Czytaj również: Muszla koncertowa w Warszawie schowana za barierkami. Znów ruszył remont
Współpraca: Tomasz Ślęzak
Postęp prac na placu Centralnym w Warszawie (luty 2025) - zobacz zdjęcia:
