Nowa wizytówka Warszawy
Zarząd Dróg Miejskich udokumentował proces powstawania mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Ta konstrukcja ma szansę stać się jedną z nowych wizytówek Warszawy. Prężnie trwają prace nad przygotowaniem giganta, wkrótce dojdzie do montażu stalowych elementów konstrukcji. Most ten połączy Śródmieście z Pragą-Północ.
- To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. To będzie jedna z wizytówek stolicy - mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Most będzie o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty.
Czytaj także: Park Żerański na Białołęce. Strefa wypoczynku powstanie do 2025 roku?
Trwają prace nad mostem pieszo-rowerowym na Pragę
- Jeszcze w grudniu zeszłego roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór. Zgodnie z planem, okres zimowy przeznaczony jest na przygotowania do montażu konstrukcji stalowej. Plan jest konsekwentnie realizowany, dzięki czemu na wiosnę, oprócz gotowych już podpór, będziemy mogli zobaczyć pierwsze stalowe elementy przeprawy - informuje ZDM.
Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor cortenu. Drogowcy wyjaśniają, że materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką. Wkrótce w związku z montażem konstrukcji stalowej nad Wisłą stanie potężny żuraw Demag CC 3800. To ogromne urządzenie, którego nośność to aż 650 ton. Przy pomocy tego typu maszyn, demontuje się np. śmigła turbiny wiatrowej.
Budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto. Budowa obiektu ma zostać zakończona w 2024 roku. Miejmy nadzieję, że faktycznie wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Czytaj także: Warszawa zaoszczędzi 80 mln zł wymieniając latarnie. Drogi prąd, wielkie zmiany