"Na pl. Trzech Krzyży natrafiliśmy na skrywające się pod asfaltem bruk i tory tramwajowe. Dlatego dziś razem z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków dokładnie obejrzeliśmy znalezisko i wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób je zabezpieczyć" - poinformował na Facebooku Zarząd Dróg Miejskich.
Bruk na pl. Trzech Krzyży
Bruk i tory tramwajowe zostały odkryte podczas remontu placu na jego południowym końcu, niedaleko wlotu Al. Ujazdowskich. Jak dodał na Facebooku mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki, bruk jest świetnie zachowany. To pamiątka po czasach, gdy pl. Trzech Krzyży był jednym z centralnych punktów Warszawy. W latach trzydziestych ubiegłego wieku planowano pod nim stację metra.
- Zrobimy wszystko wspólnie z władzami Warszawy i Zarządem Dróg Miejskich, aby bruk cieszył oczy warszawiaków - zapewnia konserwator.
Rzecznik ZDM Jakub Dybalski powiedział portalowi eska.pl, że odkrycie nie będzie miało dużego wpływu na przebieg prac na pl. Trzech Krzyży. Prace w bezpośrednim sąsiedztwie reliktów dawnej nawierzchni są prowadzone obecnie ręcznie lub przy użyciu lekkiego sprzętu. Równolegle trwają rozmowy z konserwatorem zabytków, podczas których zapadnie decyzja co do losów bruku i fragmentu torów.
Remont placu w Śródmieściu
Przebudowa rejonu pl. Trzech Krzyży rozpoczęła się od frezowania nawierzchni jezdni na rondzie de Gaulle’a i wlocie Nowego Światu. Teraz układ tras rowerowych w Śródmieściu zostanie uzupełniony o kluczowy element. Nowe drogi i pasy rowerowe na pl. Trzech Krzyży zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla cyklistów w Al. Ujazdowskich aż do Nowego Światu.
Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych i wygoda pasażerów autobusów. Mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra, pojawi się sygnalizacja świetlna, a przejście dla pieszych zyska azyle. Z kolei na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące, rozrzucone po wschodniej stronie placu.