- Nasz najnowszy testowiec – elektryczny Yutong U12 zadebiutował dziś na ulicach Warszawy. Pojazd zza Wielkiego Muru wyjechał dziś na trasę linii 106 z Woli na Mariensztat, po drodze przejeżdżając oczywiście przez Trakt Królewski - poinformowali 17 maja przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych.
Na przejażdżkę nowiutkim autobusem wybrał się również nasz reporter. O pojeździe rozmawiał również z Adamem Stawickim, rzecznikiem prasowym MZA.
Nowy autobus elektryczny ruszył na warszawskie ulice
- To najnowszy produkt tej marki, fabrycznie nowy autobus. U nas będzie testowany przez rok. Chcemy sprawdzić działanie autobusu w różnych warunkach atmosferycznych - zarówno latem, jak i zimą. Myślę, że dla producenta również będzie to cenny test, bo od wielu dziesiątek lat mówi się, że Warszawa jest idealna do testów autobusów ze względu na natężenie ruchu. Obecnie kursuje na linii 106, jednak będzie również jeździł na linii 178, sporadycznie pojawi się na linii 222, a być może na innych trasach obsługiwanych przez zajezdnię Stalowa - powiedział Stawicki.
Jak dodał, według zapewnień producenta autobus może przejechać na jednym ładowaniu 400 km, co mogłoby wystarczyć na wszystkie jazdy w ciągu dnia. - Ma wyposażenie zgodne ze standardami Zarządu Transportu Miejskiego, czyli ma klimatyzację, informację wewnętrzną, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, no i naturalnie niską podłogę - podkreślił.
Stawicki przypomniał, że to już kolejny test prowadzony przez MZA. - Wcześniej mieliśmy autobus Ikarusa, mieliśmy przegubowego MAN-a, a w najbliższej przyszłości prawdopodobnie pojawią się kolejne autobusy elektryczne, które chcielibyśmy przetestować właśnie w dłuższym okresie rocznym - przekazał.
Czytaj również: Wielkie jajo drozda ozdobą pl. Pięciu Rogów. Co na to mieszkańcy?
Co odróżnia testowany właśnie autobus od pozostałych tego typu pojazdów jeżdżących po Warszawie? Rzecznik MZA wspomniał o zmieniających się barwach sufitu oraz kamerach 360 stopni dla kierowców, które pozwalają na ogląd całej sytuacji wokół autobusu. Poza tym Yutonga wyróżniają pionowe przednie światła.
A po co właściwie ściągać autobus aż z Chin? - Chcemy działać ekonomicznie, więc nie zamykamy drogi przed nikim. Jeśli jest producent, który chce pokazać nam swój autobus, a później zaoferować w przetargu, jesteśmy otwarci na wszelkie opcje. Przypomnę, że od niedawna podróżujemy po Warszawie tramwajami z Korei, także jesteśmy blisko - odpowiedział Stawicki.
Rzecznik MZA odpowiedział również na pytanie, czy wkrótce spodziewać się możemy nowych przetargów i zwiększenia floty "elektryków". - Pewność mamy co do 12 autobusów, które chce zakontraktować ZTM i które mają użytkować MZA. My oczywiście też przygotowujemy się do kolejnych zakupów autobusów. W tej chwili kończą się jeszcze dostawy gazowych autobusów Autosan, ale oczywiście te zakupy będą. Co do szczegółów, jest jeszcze za wcześnie, aby mówić, jakie to będą autobusy, ile ich będzie i kiedy - usłyszał nasz reporter.