- Tunel powstał w latach 50. lub 60. ubiegłego wieku. Według naszej oceny, obiekt służył do transportu poczty między dwoma budynkami, usytuowanymi po przeciwnych stronach ulicy. Wykorzystywano go zapewne również do przewozu prasy, ponieważ z południową stroną ul. Prostej sąsiadowały tyły zakładów poligraficznych Domu Słowa Polskiego, a u zbiegu Prostej i Wroniej znajdowały się obiekty spedycji, skąd rozwożono gazety po kraju. Świadczyć o tym może fakt, że przez najdłuższą część tunelu, przecinającą ul. Prostą, przebiega tor, którym mógł jeździć wózek poruszany łańcuchem napędzanym specjalnym siłownikiem - przekazali przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.
Nieczynny tunel pod ul. Prostą zostanie wypełniony betonem
Sam tunel ma wysokość nieco ponad dwóch metrów. Składa się z komory głównej oraz korytarzy głównego i bocznego. Jego długość to natomiast aż 84 metry. Nie jest jednak wykluczone, że w przeszłości miał nawet 200 metrów. Korytarz główny jest szeroki na prawie 3,5 metra.
- Stan techniczny tunelu jest zły. Na suficie komory głównej utworzyły się stalaktyty, będące efektem przecieków wody przez strop. Nieszczelne są również strefy szczelin dylatacyjnych, dlatego ściany obiektu są silnie zawilgocone. Najgorzej prezentuje się korytarz główny, a szczególnie nadproże w strefie wejścia do tego korytarza - przekazano.
Jako że tunel nie jest już wykorzystywany, nikt nie podjął decyzji o jego remoncie. Trudno byłoby go również jakkolwiek zaadaptować. Stwierdzono więc, że zostanie zabetonowany.
Czytaj również: Wielka maszyna TBM przejdzie przez Warszawę. Zablokuje całe miasto?
- Przestrzeń obiektu wypełnimy blisko 900 metrami sześciennymi betonu. Tym samym zabezpieczymy jezdnię ul. Prostej oraz torowisko tramwajowe w miejscu nad podziemnym korytarzem. Nie chcemy, żeby jego pogarszający się stan doprowadził do spękań asfaltu i powolnego zapadania się torów - podkreślono.
Prace w tym miejscu rozpoczęły się już w nocy z 7 na 8 grudnia. Tunel zostanie wypełniony mineralną mieszanką wytworzoną z kruszywa, spoiwa cementowego, dodatków mineralnych oraz domieszek chemicznych. ZDM zaznacza, że nowoczesne tworzywo jest przez nich używane po raz pierwszy. Cały proces będzie więc szczegółowo obserwowany i monitorowany.
Betonowanie ma być przeprowadzane w co drugą noc. Prace mają się zakończyć w nocy z soboty na niedzielę, z 17 na 18 grudnia.