Spis treści
Nowa trasa tramwajowa w Warszawie - na jakim etapie jest budowa?
Nowa trasa tramwajowa z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego jest o tyle wyjątkowa, że fragment kursu tramwaje będą przemierzały pierwszym w Warszawie dedykowanym im tunelem. Z nowego połączenia ma docelowo korzystać ponad milion pasażerów rocznie. - To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Przepraszam za utrudnienia w czasie jej realizacji. Prace idą zgodnie z harmonogramem - tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 r. Co ważne, nowy odcinek jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Rozbudowa transportu szynowego w stolicy nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej - podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski.
Na jakim etapie są obecnie roboty przy nowej trasie? Przede wszystkim wykonawca zakończył już podzielone na dwa sezony letnie roboty przy magistrali ciepłowniczej w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ubiegłym roku udało się przebudować blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2 x 600 DN (dwie rury o średnicy 600 mm) oraz zbudować trzy nowe komory ciepłownicze. W tym roku przebudowa objęła ok. 990 m instalacji ciepłowniczej (740 m to duża magistrala DN 600), do tego doszła budowa sześciu nowych komór ciepłowniczych. Przebudowano też kanalizację ogólnospławną i sieć gazową.
Poza tym niezmiennie trwają prace przy nowym torowisku. "Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. leżą pierwsze nowe szyny, a podbudowa torów wykonana jest do wysokości ul. Białobrzeskiej. Teraz, po zakończeniu przebudowy ciepłociągu, wykonawca rozszerzy front robót na powierzchni przy budowie docelowego układu komunikacyjnego" - poinformowali stołeczni urzędnicy.
Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha wykonano już połowę układu rozjazdów, a prace prowadzone są obecnie na drugiej połowie. Ratusz zaznaczył, że w tej chwili roboty koncentrują się w ciągu ul. Grójeckiej, tak aby udrożnić ruch tramwajów. Tramwaje wrócą do pętli P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r.
Tunel na trasie tramwaju do Dworca Zachodniego coraz bliżej
Ważne prace obejmują obecnie również budowę tunelu, którym tramwaje dojadą do wybudowanej już konstrukcji podziemnego przystanku na Dworcu Zachodnim. - Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów. Budowa trasy do Dworca Zachodniego wchodzi w kolejną fazę - w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej, przyszłej "podłogi" obiektu - podkreślił prezydent Trzaskowski.
Jak wyjaśnił ratusz, tunel pod parkiem Pięciu Sióstr i Al. Jerozolimskimi powstaje metodą podstropową, czyli "od góry do dołu". Obecnie wykonawca zajmuje się robotami związanymi z wykopem podstropowym na terenie parku - koparki pracują już pod ziemią. "Na odcinku ok. 300 m tunelu wykonawca dokopał się do poziomu docelowej głębokości tunelu, która mieści się w przedziale od ok. 10 do 10,8 m. Układane są także zbrojenia pod płytę denną, czyli »podłogę« tunelu - w ostatnich dniach zalano betonem pierwszą sekcję o grubości ok. 1 m" - przekazali urzędnicy. Docelowo tunel przykryje warstwa ziemi od 1,9 do 2,6 m. Później odtworzone zostaną parkowe alejki i wykonane zostaną nasadzenia.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.

