Spis treści
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
- Nowe utrudnienia przez budowę tramwaju do Dworca Zachodniego - zmiany dla komunikacji miejskiej i kierowców
- To nie koniec zmian - co jeszcze będzie się działo?
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
Jak przekazali stołeczni urzędnicy, wykonawca zdążył już zakończyć prace technologiczne (poza otworem technologicznym) na podziemnym przystanku przy dworcu. Nadal prowadzone są działania przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu, a na poziomie -1 trwają roboty instalacyjne i wykończeniowe. Poza tym zasypywany jest już stop tunelu w miejscu południowej jezdni Al. Jerozolimskich - wkrótce ruch zostanie przełożony między jezdniami. Wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. prowadzone są roboty polegające na przebudowie kolizji z instalacjami podziemnymi.
"Bliżej Grójeckiej jest już przygotowywane podłoże pod konstrukcję torowiska, wykonane zostały także elementy docelowego układu jezdni. Trwają prace przy przebudowie magistrali ciepłowniczej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Na skrzyżowaniu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha wykonawca przystąpi do kolejnych etapów budowy pełnej »gwiazdy« tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią przejazd tramwajów we wszystkich relacjach. To spowoduje istotne zmiany w kursowaniu tramwajów i w organizacji ruchu kołowego" - przekazał ratusz.
Nowe utrudnienia przez budowę tramwaju do Dworca Zachodniego - zmiany dla komunikacji miejskiej i kierowców
Nadchodzące utrudnienia mogą dać się we znaki przede wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej, gdyż od poniedziałku, 2 czerwca tramwaje nie dojadą do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa ta potrwa długo, bo aż 4,5 miesiąca. "Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone zostaną trasy 1 i 9 oraz uruchomione zostaną linie zastępcze - tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14" - przekazali przedstawiciele ZTM Warszawa.
Linia 9 będzie dojeżdżać do przystanku Och-Teatr (z wyjątkiem 2 czerwca - wtedy do pl. Narutowicza) i ruszy z powrotem na Gocławek lub Wiatraczną, a linia 1 będzie docierała do pl. Narutowicza. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zastępczą linię tramwajową 75, kursującą na trasie: Nowe Bemowo - Powstańców Śląskich - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Młynarska - Wolska - al. "Solidarności" - Okopowa - Towarowa - Al. Jerozolimskie - al. Poniatowskiego - al. Zieleniecka - Targowa - 11 Listopada - Odrowąża - Matki Teresy z Kalkuty - Rembielińska - Annopol. Poza tym ulicami ruszą linie zastępcze Z-9 (pl. Narutowicza - pętla P+R Al. Krakowska; część kursów do Hynka) oraz Z14 (pl. Narutowicza - pętla Instalatorów).
"Aby ułatwić przejazd autobusów na ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej, wytyczone zostaną tymczasowe buspasy: w kierunku Okęcia od pl. Zawiszy do przewiązki na wysokości Baśniowej i Winnickiej, w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za Dickensa" - dodali przedstawiciele ZTM.
Jako że obszar robót zostanie rozszerzony, drogowcy zamkną ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Białobrzeską a Grójecką. Odcinek pozostanie wyłączony do przełomu lipca i sierpnia. Z tego względu Zarząd zapowiedział korekty tras linii: 124, 136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733, N01, N43.
"Autobusy linii 136 pojadą z Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, Dickensa, Pawińskiego, Księcia Trojdena i do swojej trasy na Żwirki i Wigury. Autobusy 154 i 172 będą jeździły Dickensa i Białobrzeską; 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, Dickensa, Pawińskiego i zakończą trasy na Banacha. Z kolei autobusy linii 191 na odcinku swojej trasy pojadą Białobrzeską i Kopińską do pl. Narutowicza. Zmiany tras obejmą także linie nocne - N01 będą poruszały się Dickensa i Szczęśliwicką, a N43 - Kopińską i Białobrzeską" - przekazał ZTM.
Poza tym trasy linii 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 oraz 733 zostaną wydłużone do przystanku kolejowego Warszawa Rakowiec. Obecne trasy objazdowe dla linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 pozostaną natomiast bez zmian. Kierowcy indywidualni ominą zamknięty odcinek Bitwy Warszawskiej 1920 r. Dickensa lub Kopińską.
To nie koniec zmian - co jeszcze będzie się działo?
Warto zaznaczyć, że jeszcze w czerwcu ma dojść do wspomnianego wyżej przełożenia ruchu między jezdniami w Al. Jerozolimskich. Ratusz nie ukrywa, że wraz z postępem robót organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie jeszcze wielokrotnie zmieniana, a ograniczenia w jego przepustowości utrzymają się co najmniej do końca roku.
"Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu wykorzystamy do remontu torowiska między pl. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje wrócą na trasę między pl. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r." - dodali urzędnicy.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.
Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r.