Nowa umowa miasta z SKM - obejmie aż 15 lat
Konferencja prasowa, na której ogłoszono podpisanie nowej umowy, odbyła się na peronie stacji kolejowej w Pruszkowie.
- Niezwykle zależy nam na rozwijaniu sieci połączeń transportowych stolicy i okolicznych miejscowości, dlatego podpisujemy właśnie umowę z Szybką Koleją Miejską na kolejnych 15 lat. [...] To działanie przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców metropolii warszawskiej, bo dzięki tej umowie mieszkańcy Pruszkowa i okolicznych miejscowości mogą korzystać - razem z warszawiakami - z całego systemu transportowego stolicy, zarówno z SKM, jak też innych środków komunikacji. Właśnie takie rozwiązania będziemy rozwijać - podkreślił prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
Głos w czasie spotkania zabrał również prezydent Pruszkowa. - To wielka chwila dla Pruszkowa. Dzięki tej umowie mamy pewność, że SKM przez kolejnych 15 lat będzie dojeżdżała do naszego miasta. Przy wsparciu samorządów mieszkańcy podwarszawskich miejscowości mogą szybko i sprawnie docierać do Warszawy i - co najważniejsze - korzystać ze wspólnego biletu. Dziękuję bardzo prezydentowi Rafałowi Trzaskowskiemu za tę współpracę, która nie tylko jest wzorowa, ale też punktualna. I o to chodzi, bo właśnie tego oczekują mieszkańcy - zaznaczył Piotr Bąk.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ratusz, samorządy lokalne, takie jak pruszkowski, pokrywają ok. 40 proc. kosztów SKM na swoim terenie.
Czytaj również: SKM Warszawa zmienia rozkład jazdy. Jak pojadą pociągi S1, S2, S3, S4 i S40?
Miliony pasażerów, postępujący rozwój usług - na co mogą liczyć warszawiacy?
Obecnie długość obsługiwanych przez SKM tras przekracza 200 kilometrów. Pociągi - przewoźnik ma ich dziś 47 - zatrzymują się na 60 przystankach. Dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska podkreśliła, że w 2023 r. z przejazdów SKM skorzystało ponad 15 mln pasażerów, a w tym roku taką liczbę osób przewieziono już w październiku.
- Zgodnie z zapisami nowej umowy SKM nie zamierza zwalniać tempa i w najbliższych 15 latach ma zaplanowanych do wykonania 25,6 mln wozokilometrów. W umowie zapisano jednak nie tylko liczbę kilometrów, które pociągi muszą przejechać, ale też gwarancje wysokiego poziomu usług. Linie SKM będą w dalszym ciągu obsługiwać jednoprzestrzenne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), bo takie składy są pojemniejsze i przez to wygodniejsze dla pasażerów. Wymagane wyposażenie to m.in. System Monitoringu Wizyjnego, klimatyzacja oraz kasowniki i biletomaty w pociągu. Dla wygody pasażerów składy muszą mieć także wyświetlacze Systemu Informacji Liniowej, prezentujące m.in. stacje znajdujące się na trasie oraz czas przejazdu - przekazał ratusz.
Jak dodali urzędnicy, SKM zobowiązała się też do obowiązkowych przeglądów oraz modernizacji i odnawiania taboru. Do tego dojdzie zakup nowych jednostek. Dzięki zapisom umowy liczba miejsc w składach w dni powszednie ma zostać zwiększona.
Katarzyna Strzegowska przekazała, że w 2025 r. SKM ma otrzymać blisko 330 mln zł brutto, a w ostatnim roku umowy, tj. 2039 - 470 mln zł.
Czytaj również: Nowy odcinek autostrady A2 coraz bliżej. Możliwe otwarcie jeszcze w tym roku
Ulica świętego Mikołaja pod Warszawą - zobacz zdjęcia: