parkomat Warszawa

i

Autor: ZDM Warszawa

Z Warszawy

Nowość dla kierowców. Takich parkomatów jeszcze w Warszawie nie było

Od 4 listopada strefa płatnego parkowania w Warszawie objęła nowe obszary na Saskiej Kępie i Kamionku. Na tamtejszych ulicach pojawiły się więc pierwsze nowoczesne parkomaty, które będą teraz sukcesywnie instalowane na terenie całej strefy. Jak działają nowe urządzenia?

Jak przypomniał stołeczny ratusz, do przetargu na dostawę, montaż i obsługę nowych parkomatów przez najbliższych 10 lat zgłosiła się jedna firma - City Parking Group, z ofertą wartą 250 715 623,20 zł. - Na warszawskich ulicach stanie 1910 parkomatów. Jednak Zarząd Dróg Miejskich będzie mógł pozyskać - w ramach opcji zapisanych w umowie - 800 dodatkowych urządzeń, które miasto będzie dzierżawiło - dodali urzędnicy.

Dziś pierwsze parkomaty z nowej puli stoją już na Saskiej Kępie (95 maszyn) i Kamionku (60 maszyn). Jednocześnie, jak już wspomnieliśmy, wkrótce wymiana urządzeń obejmie także inne części strefy.

Czytaj również: Strefa Płatnego Parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku. To muszą wiedzieć kierowcy [TERMIN, GRANICE, ABONAMENT]

Nowe parkomaty w Warszawie - jak działają?

Warto zaznaczyć, że nowe parkomaty różnią się od tych, z którymi dotąd mieli do czynienia stołeczni kierowcy. Interfejs maszyn jest przede wszystkim bardziej czytelny i łatwiejszy w obsłudze, tak aby korzystający krok po kroku został przeprowadzony przez opłatę.

- System informuje kierowców m.in. o dniu wolnym od opłaty parkingowej czy cenniku parkowania. Urządzenia wyposażone są w ekrany dotykowe. Wyświetlacz dostępny jest w trzech językach - polskim, angielskim i niemieckim. Po przejściu dalej z ekranu startowego wyświetla się ekran do wpisania numeru rejestracyjnego pojazdu wraz z klawiaturą. Aby numer rejestracyjny pojawił się automatycznie, bez wpisywania go ręcznie (dzięki czemu możemy uniknąć pomyłki), wystarczy nacisnąć symbol kodu QR na ekranie i zeskanować kod w czytniku kodów - wyjaśnili urzędnicy.

Następnie kierowca może wybrać rodzaj płatności. W większości parkomatów są to karta oraz BLIK, jednak w części skorzystać można też z monet. Na tym etapie korzystający z urządzenia wybiera czas parkowania lub opłatę. - Czas parkowania możemy zwiększyć lub zmniejszyć o godzinę, pół godziny i 10 minut. Kwotę jaką chcemy zapłacić możemy zwiększyć lub zmniejszyć o 50 groszy, złotówkę lub 5 złotych. Przy płatności monetami po prostu wrzucamy do parkomatu monety, a system nalicza, jaki czas parkowania opłaciliśmy - zaznaczył ratusz.

Po przetworzeniu płatności kierowca otrzyma wydrukowany bilet. Jeśli wydruk ten nie będzie chwilowo możliwy, korzystająca z urządzenia osoba nie będzie musiała pobierać kwitka. - Na nowych biletach parkingowych drukowany będzie kod QR, dzięki któremu kierowcy bez problemu będą mogli przedłużyć czas postoju skanując go w parkomacie. Postój będzie można też przedłużyć korzystając z aplikacji mobilnej - dodali urzędnicy.

Dawny warszawski Marriott w nowym wydaniu - zobacz zdjęcia:

To nie nowe jezioro. Zdjęcia stadionu z Warszawy obiegły sieć!