pociąg

i

Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS

Kolej

PKP Intercity wprowadza nowy rozkład jazdy. Ważne zmiany dla pasażerów z Warszawy

2023-12-08 16:24

W piątek, 17 listopada PKP Intercity przekazało, że "w nowym rozkładzie, który zacznie obowiązywać od 10 grudnia tego roku, zwiększy się liczba połączeń do/z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Opola, Łodzi, Wrocławia i Rzeszowa". Poza tym każdego dnia na tory ma wyjeżdżać średnio więcej pociągów. Jakich dokładnie zmian mogą się spodziewać pasażerowie?

Przewoźnik poinformował o nowym rocznym rozkładzie, który zacznie obowiązywać od 10 grudnia.

Nowy rozkład jazdy PKP Intercity

Spółka PKP Intercity przekazała, że będzie uruchamiać dziennie średnio 417 pociągów, czyli o 27 więcej niż obecnie. Natomiast w sezonie wakacyjnym kursować mają 454 pociągi – o 24 więcej niż w tym roku. Zwiększy się też średnia na dobę liczba połączeń międzynarodowych całorocznych z 52 do 63.

Jak przekazano, od 10 grudnia utrzymana zostanie dotychczasowa liczba połączeń do/z Poznania, Trójmiasta, Szczecina, Olsztyna, Bydgoszczy, Kielc oraz Lublina. Zwiększy się natomiast liczba połączeń do/z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Opola, Łodzi, Wrocławia i Rzeszowa.

- Wraz z nowym rozkładem jazdy do/z Warszawy będzie kursować 166 par pociągów (159 całorocznych i 7 sezonowych). To więcej o cztery połączenia niż w obecnym rozkładzie. Dodatkowo mieszkańcy stolicy będą mogli skorzystać z 16 par połączeń do Poznania, 17 do Katowic i 14 do Wrocławia. Ze stolicy do Łodzi w dni robocze pojedzie 20 par pociągów. Podróżni z Warszawy wygodnie dojadą także do Trójmiasta. Będą mieli do dyspozycji 29 połączeń (22 całoroczne i 7 sezonowych) - czytamy w komunikacie PKP Intercity.

Zapowiedziano, że od 10 grudnia w rozkładzie jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Katowicach, Nysie czy Kłodzku. Podróżni będą mieli do dyspozycji także dwa nowe łączone pociągi do Kłodzka. Składy IC Heweliusz oraz TLK Rozewie pojadą z Trójmiasta przez Bydgoszcz do południowej części Dolnego Śląska. Podczas podróży pasażerowie będą mogli się przesiąść we Wrocławiu do pociągu jadącego do Kłodzka, który będzie obsługiwany zmodernizowanym zespołem trakcyjnym ED74.

Z kolei uzupełnieniem siatki połączeń na trasie Warszawa – Białystok będzie nowy skład IC Esperanto, a między Przemyślem a Krakowem – pociąg IC Łukasiewicz. Oba będą kursowały w niedziele. Dodatkowo w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociąg IC Górski kursować będzie w zmienionej relacji Świnoujście – Hrubieszów, a skład IC Zamoyski pojedzie z Kołobrzegu do Rzeszowa, a nie jak dotychczas do Hrubieszowa.

Od nowego rozkładu jazdy część tras pociągów będzie dłuższa. Pociąg EIP 1602/6102 relacji Warszawa – Wrocław dojeżdżać będzie do Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Skład IC Fredro, kursujący dotychczas z Wrocławia do Warszawy, pojedzie dalej do Białegostoku. Natomiast trasa IC Morcinek relacji Lublin – Katowice zostanie wydłużona do Gliwic. Pociąg IC Skaryna, kursujący do tej pory na trasie Terespol – Warszawa, będzie dojeżdżał do Łodzi, a pociąg IC Rejewski, obsługujący trasę Bydgoszcz – Warszawa, pojedzie do Lublina.

PKP Intercity przypomniało, że dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe, a przez pozostały okres korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej do/z Krakowa. - Od 22 grudnia wróci pięć całorocznych połączeń do Zakopanego i dwa sezonowe. Mieszkańcy Trójmiasta będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągami TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy będzie można pojechać w Tatry dwoma pociągami wyruszającymi z Trójmiasta, a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Ostatni z nich po drodze zatrzyma się m.in. w Kielcach - wskazano.

Dodano, że pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godzin i 53 minut. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego rozkładu jazdy.

Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie pięć połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Z kolei ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin, a z Bydgoszczy - sezonowy pociąg IC Halny, który zabierze pasażerów z województwa śląskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.

PKP Intercity poinformowało też, że zgodnie z zapowiedzią zarządcy infrastruktury, podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy, rozpoczęte zostaną prace inwestycyjne na katowickim węźle kolejowym. Od 10 grudnia pociągi IC Chopin, IC Cracovia, IC Porta Moravica oraz TLK Galicja zostaną skierowane na trasę okrężną, z pominięciem Katowic.

Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy, jak zapowiada przewoźnik, zwiększy się liczba połączeń międzynarodowych. Dzienny pociąg IC Odra połączy Kraków z Berlinem, a po drodze zatrzyma się m.in. w Katowicach, Opolu, Wrocławiu czy Zielonej Górze. Natomiast skład IC Danubius zapewni poranne połączenie Wrocławia i Krakowa z Wiedniem oraz wieczorny powrót. Pociąg będzie składał się z dwóch grup wagonów – jedna wyruszy ze stolicy Małopolski, druga z Dolnego Śląska. Wagony połączą się w Bohuminie, skąd wyruszą dalej do Austrii. Ponadto od 10 grudnia połączenie IC Chopin zacznie kursować w wydłużonej relacji z Warszawy do Monachium. Nocny pociąg przejedzie przez trzy kraje i po drodze zatrzyma się m.in. w Krakowie, Ostrawie, Wiedniu oraz Salzburgu.

Tak wygląda wnętrze nowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - zobacz zdjęcia:

Budowa placu Centralnego. Niesamowite odkrycia w centrum Warszawy