Wykonawca przekazał, że aktualnie realizowane są prace na odcinku o długości 3,5 km. Trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i ok. 130 sztuk sprzętu.
Jak idą prace na dworcu Warszawa Zachodnia?
Prace o wartości ponad 1,9 mld zł rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Wykonawca ocenił, że zaawansowanie prac na Warszawie Zachodniej to ok. 60 proc. Obecnie trwają prace nad konstrukcją zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5. - W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu – powiedział kierownik budowy Patryk Jaworski.
Na budowie rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Dalsze prace będą wykonywane pod peronem 4 i 5 oraz przy konstrukcji nowych peronów. Ponadto, od strony Woli, powstaje budynek dworca.
- Udało nam się już zrealizować ok. 70 proc. konstrukcji stalowej. Wykonaliśmy wszystkie fundamenty i 60 proc. ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości. Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 średnicowym prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej – dodał Patryk Jaworski.
Czytaj również: Najbogatsze gminy w Mazowieckiem. Zwycięzca może naprawdę zaskoczyć
Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją budowy wiaduktów.
Wykonawca planuje zakończenie prac na peronach 3 i 4 do września tego roku. Z kolei od czerwca powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.
Warszawa Zachodnia to strategiczna w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią ok. tysiąc pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Zakończenie inwestycji o wartości 1,9 mld zł planowane jest w 2024 roku.