Warszawa Zachodnia

i

Autor: ARTUR HOJNY / SE

Prace na dworcu Warszawa Zachodnia wciąż trwają. Są nowe wieści o postępach

2023-03-08 21:04

Budimex, wykonawca prac budowlanych na dworcu Warszawa Zachodnia przekazał, że postęp realizacji inwestycji to ok. 60 proc. Budowlańcy poinformowali również szczegółowo, czym obecnie się zajmują.

Wykonawca przekazał, że aktualnie realizowane są prace na odcinku o długości 3,5 km. Trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i ok. 130 sztuk sprzętu.

Jak idą prace na dworcu Warszawa Zachodnia?

Prace o wartości ponad 1,9 mld zł rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Wykonawca ocenił, że zaawansowanie prac na Warszawie Zachodniej to ok. 60 proc. Obecnie trwają prace nad konstrukcją zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5. - W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu – powiedział kierownik budowy Patryk Jaworski.

Na budowie rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Dalsze prace będą wykonywane pod peronem 4 i 5 oraz przy konstrukcji nowych peronów. Ponadto, od strony Woli, powstaje budynek dworca.

- Udało nam się już zrealizować ok. 70 proc. konstrukcji stalowej. Wykonaliśmy wszystkie fundamenty i 60 proc. ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości. Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 średnicowym prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej – dodał Patryk Jaworski.

Czytaj również: Najbogatsze gminy w Mazowieckiem. Zwycięzca może naprawdę zaskoczyć

Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją budowy wiaduktów.

Wykonawca planuje zakończenie prac na peronach 3 i 4 do września tego roku. Z kolei od czerwca powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.

Warszawa Zachodnia to strategiczna w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią ok. tysiąc pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Zakończenie inwestycji o wartości 1,9 mld zł planowane jest w 2024 roku

Przebudowa Warszawy Zachodniej idzie pełną parą. PKP snuje plany: 1000 pociągów na dobę