Realizacje z woj. mazowieckiego docenione w prestiżowym konkursie. Ruszyło głosowanie

2025-11-19 14:58

Wystartowało głosowanie publiczności w jednym z najbardziej prestiżowych i angażujących konkursów architektonicznych w Polsce - "Życie w Architekturze". Województwo mazowieckie reprezentuje w nim aż 17 różnorodnych realizacji, zlokalizowanych m.in. w Warszawie oraz Radomiu. Sprawdźcie listę wyróżnionych lokalnych perełek.

Konkurs "Życie w Architekturze" - ruszyło głosowanie na Ulubieńca Publiczności

Trwa głosowanie na tytuł Ulubieńca Publiczności w konkursie "Życie w Architekturze", organizowanym przez miesięcznik "Architektura-Murator". Internauci mogą głosować na jedną z 60 realizacji, wybranych spośród blisko 400 zgłoszeń nadsyłanych do redakcji od czerwca. Zainteresowani mają do wyboru prace architektek i architektów z 31 miast w 14 województwach. Na ulubioną realizację można głosować raz dziennie do 5 grudnia poprzez stronę internetową https://zyciewarchitekturze2025.architekturamurator.pl/ulubieniec. Wyniki plebiscytu zostaną ogłoszone podczas gali konkursu 11 grudnia.

Przypomnijmy, że "Życie w architekturze” to przedsięwzięcie, w którym od 1995 r. nagradzane są polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. W jury zasiadają osoby o niezwykle szerokim architektonicznym doświadczeniu: Ewa P. Porębska, Mateusz Mastalski, Grzegorz Piątek, Michał Sikorski, Kuba Snopek, Aleksandra Wasilkowska, Dominika Zielińska oraz Artur Celiński.

Najlepsze realizacje z woj. mazowieckiego - te inwestycje mogą zostać Ulubieńcem Publiczności "Życie w Architekturze"

Jak już wspomnieliśmy, aż 17 spośród 60 wyróżnionych realizacji znajduje się w woj. mazowieckim. Są to:

  • Biblioteka w Choszczówce w Warszawie,
  • Centrum Aktywności Międzypokoleniowej na Ochocie w Warszawie,
  • Dom Matki Bożej Serdecznej w Warszawie,
  • Dom Studenta nr 7 UW w Warszawie,
  • Garaż wielostanowiskowy ze strefą rekreacyjną na dachu w Warszawie,
  • Izba Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy w Warszawie,
  • Modernizacja Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie,
  • Modernizacja wnętrz Biblioteki Narodowej w Warszawie,
  • Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w Warszawie,
  • Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie,
  • Park Akcji "Burza" w Warszawie,
  • Przedszkole w Regułach,
  • Szkoła Podstawowa nr 400 w Warszawie,
  • Wydział Neofilologii UW w Warszawie,
  • Zespół kolumbariów na Cmentarzu Komunalnym w Radomiu,
  • Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie,
  • Żłobek nr 31 w Warszawie.

Biblioteka w Choszczówce w Warszawie

Wykonana z drewna Biblioteka w Choszczówce (Kłosowa 6A, Warszawa) powstała według projektu Ambient sp. z o.o. (dawniej Ambient Magdalena Pios). Ma przyciągać nie tylko chętnych do wypożyczenia książek - sprzyja integracji lokalnej społeczności oraz organizacji wydarzeń kulturalnych. "Wyróżnia się na tle innych inwestycji publicznych dzięki swojemu kompleksowemu podejściu do projektowania przestrzeni, które łączy potrzeby użytkowników z dbałością o środowisko naturalne i lokalną kulturę. Biblioteka została zaprojektowana z myślą o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności, co czyni ją miejscem dostępnym i otwartym dla szerokiego kręgu użytkowników. Projekt uwzględnia szereg ekologicznych rozwiązań. [...] Ponadto, biblioteka została zaprojektowana w duchu biofilii, czyli wzmacniania kontaktu z naturą" - czytamy w argumentacji zgłaszającego realizację do konkursu.

Centrum Aktywności Międzypokoleniowej na Ochocie w Warszawie

CAM na Ochocie (Korotyńskiego 13) powstało jako otulony parkiem łącznik żłobka, placówki opiekuńczo-wychowawczej, środowiskowego domu samopomocy oraz centrum aktywności międzypokoleniowej. Za projekt odpowiada pracownia xystudio. Aby - zgodnie z głównym założeniem instytucji - łączyć pokolenia warszawiaków, sercem kompleksu stał się dziedziniec z kawiarnią jako miejsce spotkań. "Centrum Aktywności Międzypokoleniowej to szósta placówka tego typu w Warszawie, jednak pierwsza o tak rozbudowanym programie i nietypowej architekturze. Architekturze, która po raz kolejny pokazała, że ma głos. Przyciąga, ciekawi, promuje nowe pomysły i rozwiązania, oferuje przyjazną, bezpieczną przestrzeń. Projektując to miejsce, szczególną uwagę zwróciliśmy na istniejącą zieleń, która wyjątkowo mocno związana była ze wspomnieniami seniorów" - czytamy.

Dom Matki Bożej Serdecznej w Warszawie

Dom Matki Bożej Serdecznej w Warszawie (Foliałowa 10) to kolejna realizacja, która powstała według projektu pracowni xystudio. Jak przekazano w serwisie architektura.muratorplus.pl, "to surowy w formie, a ciepły w odbiorze budynek z betonową elewacją w ceglastym odcieniu, wpisany w chaotyczne otoczenie", którego sercem pozostaje drewniana kaplica - jej przestrzeń łączy się ze świetlicą oraz jadalnią. "Projektowanie dla grup wykluczonych wiąże się z ryzykiem braku akceptacji otoczenia. Niezwykłe jest to, jak bardzo nie doceniliśmy otwartości społeczności sąsiedzkiej. Myśleliśmy stereotypowo, spodziewaliśmy się protestów związanych z budową, a w zamian dostaliśmy wsparcie. Sąsiedzi bez problemu zaakceptowali nowych mieszkańców, angażując się w ich życie. Miejsce kojarzące się z wykluczeniem stało się tętniącym życiem miejscem spotkań. Dom odwiedzają samotni sąsiedzi, wolontariusze, a ostatnio nawet studenci" - czytamy w argumentacji zgłaszającego realizację do konkursu.

Dom Studenta nr 7 UW w Warszawie

Dom Studenta nr 7 UW w Warszawie (Sulimy 4), mieszczący blisko 400 mieszkańców, powstał według projektu pracowni Projekt Praga. Przestrzeń zaplanowano tak, aby była funkcjonalna, dostępna dla osób z niepełnosprawnościami i sprzyjała integracji studentów. Postawiono na energooszczędność i trwałość. W ramach akademika powstały nie tylko pokoje, wspólne kuchnie i strefy wypoczynku, ale również strefa zielona, mini amfiteatr, plac i sala sportowa, świetlica, pokoje do nauki. "Dom Studenta nr 7 to nie tylko udany projekt architektoniczny - to systemowo przemyślana, przełomowa realizacja, która może stać się wzorcem dla całej kategorii budynków użyteczności publicznej. To budynek, który uczy, czym może być dobra architektura: inkluzywna, funkcjonalna, społecznie zaangażowana i osadzona w rzeczywistych potrzebach użytkowników. Nie jest spektakularny w formie - jego siłą jest mądrość układu, przemyślana skala, dbałość o szczegół i zrównoważenie" - czytamy.

Garaż wielostanowiskowy ze strefą rekreacyjną na dachu w Warszawie

Wielopoziomowy parking powstał w Warszawie dla CD Projekt według wizji Medusa Group. Budynek pomieścił nie tylko przestrzeń dla samochodów - wyróżnia go zielony taras na dachu z przestrzenią rekreacyjną dla pracowników. Zachęcając do nagrodzenia realizacji podkreślono, że "obiekt o z pozoru trywialnym, czysto użytkowym przeznaczeniu, wyróżnia się jednak nieszablonowym podejściem do kwestii wrażliwości na potrzeby użytkowników i wpływu inwestycji na środowisko".

Izba Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy w Warszawie

Za projekt Izby Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy (Wolska 168) odpowiada pracownia Bujnowski Architekci. Jak podkreślono w zgłoszeniu, projektanci skupili się na abstrakcyjnych pojęciach czasu i pamięci. "Tym sposobem, Izba sięga nie tylko do archetypów architektury kommemoratywnej, ale i szerokiego kontekstu historycznego, twórczo czerpiąc z dorobku i języka projektantów pierwotnego założenia Cmentarza Powstańców - Romualda Gutta i Aliny Scholtz w pełnym szacunku do zastanego Genius Loci" - czytamy. Skorzystano z materiałów, które mają estetycznie starzeć się i zmieniać razem z cmentarzem, postawiono na dodatkową zieleń, małą architekturę, nowe ścieżki.

Modernizacja Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie

W ramach adaptacji oficyny należącej do zabytkowego zespołu Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie (Solec 36A) powstała nowoczesna przestrzeń dziennej opieki oraz terapii ruchowej według projektu pracowni ArDJ Sp. z o.o. "Projekt łączy zabytkową tkankę z nową windą i klatką schodową, zapewniając pełną dostępność i funkcjonalność dla osób z niepełnosprawnościami. [...] Zachowano wszystkie nośne ściany ceglane, ceglane odcinkowe stropy, ustabilizowano konstrukcyjnie i podwyższono oficynę, odcinając nową część współczesną stylistyką i materiałami, nawiązującymi kolorystycznie do wyremontowanych wcześniej fasad zabytkowego Przytułku" - czytamy. 

Modernizacja wnętrz Biblioteki Narodowej w Warszawie

W ramach przebudowy, za której projekt odpowiadało Konior Studio, budynek Biblioteki Narodowej w Warszawie (al. Niepodległości 213) miał zachować to, co w nim najlepsze, ale jednocześnie stać się bardziej ekologiczny i intuicyjny. Jak podkreślili zgłaszający, wizja projektantów nie miała zaburzyć struktury przestrzeni, a ją otworzyć oraz uporządkować.  "Centralna oś z nowo powstałą dwukondygnacyjną czytelnią stała się sercem budynku, łączącym w symboliczny sposób wiedzę, światło i ludzi. Spiralne schody, mosiężna lada i świetlik to elementy nie tylko funkcjonalne, ale też architektoniczne znaki nowej tożsamości miejsca. Użycie szlachetnych, naturalnych materiałów [...] nadało wnętrzom rangę, nie tracąc przy tym ich dostępności. [...] Otworzenie wewnętrznych patiów na użytkowników to wyraz głębokiego zrozumienia współczesnych potrzeb miejsca ciszy, koncentracji, wytchnienia" - przekazano.

Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w Warszawie

Muzeum Fabryka Czekolady E. Wedel w Warszawie (al. Wedla 5) miało w swym założeniu połączyć tradycję z nowoczesnością, przypominając formą pudełko słodkiego przysmaku. Za projekt architektoniczny odpowiedzialna była pracownia BIM Architekci, a za projekt i realizację wystawy - pracownia WWAA. "Muzeum to wyjątkowy przykład architektury, która w spójny sposób łączy funkcje produkcyjne, ekspozycyjne i magazynowe w jednej zwartej kubaturze. To realizacja nowatorska, ale głęboko zakorzeniona w kontekście miejsca - zarówno historycznym, jak i urbanistycznym. Realizacja przestrzeni ekspozycyjnej w działającej fabryce w ścisłym centrum miejskim stanowi unikalny przykład, że architektura może funkcjonować jako mediator pomiędzy różnymi światami - przemysłem, kulturą i społecznością lokalną" - czytamy w argumentacji zgłaszającego.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Nowy gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (Marszałkowska 103), powstały według projektu Thomas Phifer and Partners, już w czasie budowy budził spore emocje. Zaplanowano go jako przeciwwagę dla sąsiedniego Pałacu Kultury i Nauki jako jasny, wpuszczający światło budynek, sprzyjający spotkaniom i organizacji wydarzeń kulturalnych, z monumentalną klatką schodową jako serce placówki. "Budynek Muzeum to połączenie funkcjonalności, nowoczesnej estetyki i szacunku dla kontekstu miasta. Budynek wyróżnia się prostą formą na planie dwóch prostokątów, harmonijnie wpisując się w otoczenie Pałacu Kultury i Nauki. Monumentalna, świetnie oświetlona klatka schodowa stanowi centralny element przestrzeni, a 4,5 tys. m² powierzchni wystawienniczych na sześciu kondygnacjach oferuje nowoczesne możliwości ekspozycyjne. MSN to symbol nowej jakości w przestrzeni publicznej stolicy, łączący sztukę, kulturę i architekturę" - czytamy.

Park Akcji "Burza" w Warszawie

Za projekt modernizacji Parku Akcji "Burza" na warszawskim Mokotowie odpowiadały Archigrest oraz topoScape. W ramach projektu chciano przede wszystkim połączyć miejską rekreację z pamięcią historyczną, związaną z Kopcem Powstania Warszawskiego. Postawiono na nową zieleń, strefy rekreacji, naturalny plac zabaw, nie zapominając o symbolicznym znaczeniu miejsca. "Projektując Park na Kopcu Powstania Warszawskiego, chcieliśmy poszerzyć jego martyrologiczną wymowę o pozytywne akcenty. To sztuczne wzniesienie jest nie tylko reliktem wojny, ale także odbudowy miasta. Wraz z odchodzeniem ostatnich świadków Powstania oraz postępującą sukcesją przyrodniczą, narracja parku zyskuje wymiar uniwersalny: to krajobraz po katastrofie przejęty przez życie - ludzi i przyrodę" - czytamy.

Przedszkole w Regułach

Nowoczesne przedszkole w Regułach (Kuchy 9) powstało według projektu M.O.C. Architekci jako pierwszy etap zespołu edukacyjnego. Realizacja połączyła prostą formę i naturalne, ekologiczne rozwiązania. W środku powstały sale, kuchnia, jadalnia. Nie zabrało przeszklonego patio, ogrodu oraz zielonego dachu. Jak podkreślili zgłaszający, "energoefektywne przedszkole w Regułach cechuje kompleksowe podejście do kwestii oszczędności energii, a także do innych aspektów związanych ze zrównoważonym rozwojem".

Szkoła Podstawowa nr 400 w Warszawie

Szkoła Podstawowa nr 400 w Warszawie (Oś Królewska 25) powstała według projektu pracowni Bujnowski Architekci. Kompleks składa się z samej szkoły, sali gimnastycznej, placu z zielonym amfiteatrem oraz garażu z boiskiem na dachu. Całość otoczono zielenią. "Również na dachu szkoły, pomimo braku możliwości wliczania tej powierzchni do bilansów powierzchni biologicznie czynnej, został wykonany dach zielony. Pamiętając o publicznym charakterze inwestycji, naszym celem jako projektantów było zaproponowanie w całym kompleksie mieszczących się w przewidzianym budżecie ponadczasowych, trwałych rozwiązań materiałowych w miarę możliwości opartych na rodzimych, krajowych źródłach produkcji. Zaproponowany podział przestrzenny kompleksu ma również odzwierciedlenie w poszczególnych użytych materiałach" - czytamy.

Wydział Neofilologii UW w Warszawie

Wydział Neofilologii UW w Warszawie (Dobra 55) powstał według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates jako nowoczesne centrum nauki języków. Postawiono na przeszkloną architekturę z ogrodem na dachu, sprawnie wpisującą się w krajobraz okolic BUW-u. "Drugi etap (28 700 m²) jest niemal dwukrotnie większy niż pierwszy (13 500 m², ukończony w 2012 roku) - oba zaprojektowane przez pracownię Kuryłowicz & Associates - tworząc spójny całościowo obiekt. [...]  Architektura, zbudowana z betonu, szkła, stali i miedzi, jest lekka i przejrzysta. Projekt bazuje na zasadach z konkursu i rozwija je, stawiając na energooszczędność: pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy LED i zbieranie deszczówki do podlewania ogrodów. Wnętrze jest przyjazne, kameralne i wpisane w tkankę miejską Powiśla, łączy estetykę z funkcjonalnością i troską o środowisko" - czytamy.

Zespół kolumbariów na Cmentarzu Komunalnym w Radomiu

Realizacja na Cmentarzu Komunalnym w Radomiu powstała według wizji pracowni BDR Architekci. Jak przekazano w serwisie architektura.muratorplus.pl, "główną ideą projektu było stworzenie miejsca skupienia, zadumy i uniwersalnego sacrum - przestrzeni, która służy każdemu, niezależnie od wyznania czy przekonań". "Inwestycja zakładała stworzenie zwartego założenia funeralnego o wysokiej intensywności pochówku, stanowiącego alternatywę dla rozprzestrzeniania się tradycyjnych grobów. Program funkcjonalny podzielono na mniejsze komnaty cmentarne - bloki o zróżnicowanej wysokości - rozmieszczone wokół placu ekumenicznego, który wyznacza miejsce po niezrealizowanej kaplicy. Istniejący dom przedpogrzebowy wkomponowano w najwyższy blok, domykający dziedziniec" - czytamy. Do tego doszła zieleń, drewniane ławki, oświetlenie.

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie

Nowa siedziba Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (Rakowiecka 21) została zaadaptowana według projektu pracowni Konior Studio. Zaplanowano ją tak, by łączyła aspekty kulturalne, edukacyjne oraz ekologiczne, dobrze wpisując się w miejską przestrzeń. "Ta realizacja nie konkuruje z historycznym budynkiem dawnego sierocińca, lecz uzupełnia go z szacunkiem i wyczuciem. Tworzy architekturę tła, która nie potrzebuje krzykliwej formy, zamiast tego oferuje harmonijne proporcje, rytm i skalę, budując relację ciągłości między przeszłością a teraźniejszością" - czytamy. Cały kompleks składa się z trzech zabytkowych obiektów oraz nowej części, połączonych szklanym atrium.

Żłobek nr 31 w Warszawie

Żłobek nr 31 w Warszawie (Motorowa 5) to odzwierciedlenie wizji pracowni Asman Pieniężny Architekci sp. z. o. o. "Projekt opiera się na idei naprawy i ponownego wykorzystania istniejących struktur. Zamiast wyburzania, architekci wzmocnili pierwotną bryłę, zachowując charakter miejsca i ograniczając emisję CO₂. To przykład zrównoważonej modernizacji, która działa z szacunkiem dla zastanej tkanki" - czytamy.

„ŻYCIE W ARCHITEKTURZE” o granicach otwartości architektury. Debata Architektury-murator
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany
Warszawa Radio ESKA Google News
Podcast Architektoniczny
Skąd wziąć więcej dobra w architekturze?