System RedLight skontroluje kierowców na skrzyżowaniach - mogą się posypać mandaty
Jak przekazali przedstawiciele GITD, lokalizacje montażu urządzeń wybrano wspólnie z policjantami oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Postawiono na miejsca, gdzie najczęściej dochodzi o zdarzeń drogowych, wywołanych niezastosowaniem się przez kierowców do czerwonego sygnału świetlnego. Ważne było również otoczenie danej lokalizacji i ewentualna bliskość chociażby szkół czy budynków użyteczności publicznej.
Jak dokładnie działa opisywany system RedLight? "Kamery monitorujące skrzyżowanie śledzą tor poruszania się pojazdu i w przypadku niezastosowania się do zakazu wjazdu za sygnalizator rejestrują wykroczenie. Nagranie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, automatycznie zostaje przesłane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Po analizie nagrania, do właściciela pojazdu ustalonego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysyłana jest dokumentacja zawierająca komplet informacji o wykroczeniu, w tym czas i miejsce jego popełnienia, czas jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła oraz zdjęcia zdarzenia. Do korespondencji załączony jest druk oświadczenia, który należy wypełnić" - wyjaśnili przedstawiciele GITD.
Warto więc przypomnieć, że za przejazd na czerwonym świetle przez skrzyżowanie kierowca może otrzymać mandat wysokości 500 zł. W przypadku niezastosowania się do sygnału świetlnego na przejeździe kolejowym kwota ta wrasta do 2 tys. zł. Wyższe kary otrzymają ci, dla których nie będzie to pierwsze złamanie przepisów w opisywanym zakresie. Jeśli kierowca w ciągu dwóch lat po raz drugi dopuści się tego samego wykroczenia, zapłaci podwójną karę, czyli 4 tys. zł. Do tego doliczyć należy 15 punktów karnych.
Czytaj również: Będzie nowa obwodnica w woj. mazowieckim. GDDKiA podała wstępny termin
Nowe systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych - kiedy?
Dostarczeniem i montażem nowych urządzeń zajmie się firma VITRONIC EASTERN Europe sp. z o. o. Tradycyjnie cała procedura rozpocznie się od sprawdzenia, czy zamontowanie systemów w wybranych miejscach jest technicznie możliwe. Z tego też względu GITD przygotował tzw. listę rezerwową z miejscami, które mogłyby zastąpić te pierwotnie wytypowane.
"Następnie wykonane zostaną prace instalacyjne, włączając w to niezbędne uzgodnienia z zarządcą drogi w zakresie możliwości wykorzystania przy instalacji urządzeń rejestrujących istniejącej infrastruktury, opracowania projektowe i instalacyjne. Wykonawca będzie musiał także uzyskać stosowne pozwolenia administracyjno-prawne, wykonać działające przyłącza energetyczne oraz przekazać zawartą umowę na dostarczanie energii elektrycznej" - przekazano w komunikacie.
Urządzenia mają docelowo rozpocząć działanie do połowy przyszłego roku. Odbiór pierwszego urządzenia zaplanowano jednak na termin nie późniejszy niż końcówka lutego 2026 r. Montaż pięciu systemów na przejazdach kolejowo-drogowych będzie kosztował blisko 2 mln zł, a montaż dziesięciu systemów na skrzyżowaniach - ponad 10,8 mln zł.
Czytaj również: Nowy most i kolejna obwodnica powstaną w woj. mazowieckim. Kiedy będą gotowe?
Nowe systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych - gdzie? Pojawią się też w woj. mazowieckim
Do komunikatu GITD dołączono oczywiście listę wybranych lokalizacji dla urządzeń. Prezentuje się ona następująco:
- skrzyżowania:
- Nekla (woj. wielkopolskie) - DK92 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich;
- Tczew (woj. pomorskie) - DK91 - skrzyżowanie al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego;
- Malbork (woj. pomorskie) - DK22 - skrzyżowanie al. Rodła z 17 marca;
- Wolsztyn (woj. wielkopolskie) - DK32 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich;
- Kożuszki-Parcel (woj. mazowieckie) - DK92;
- Ołtarzew (woj. mazowieckie) - DK92 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską;
- Targowisko (woj. małopolskie) - DK94 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963;
- Czeladź (woj. śląskie) - DK94 - skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej;
- Kościelna Wieś (woj. wielkopolskie) - DK12 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną;
- Wojkowice Kościelne (woj. śląskie) - DK86 - skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie;
- przejazdy kolejowo-drogowe:
- Wymysłowo (woj. wielkopolskie) - DK15;
- Barwałd Dolny (woj. małopolskie) - DK52;
- Większyce (woj. opolskie) - DK45;
- Łąkociny (woj. wielkopolskie) - DK36;
- Piaski (woj. wielkopolskie) - DK11.
Czytaj również: Będzie nowy odcinek drogi na wlocie do Warszawy. "Ta inwestycja jest konieczna"
Remont Amfiteatru w Łazienkach Królewskich - zobacz zdjęcia:
