Do Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 od kilku dni napływają tysiące zgłoszeń dziennie. To nie nagła aktywność warszawiaków zgłaszających drobne awarie, problemy i propozycje, ale spam. Do systemu co chwilę wpływają informacje o nieprawidłowo zaparkowanych samochodach, które paraliżują pracę strażników miejskich.
Cyberatak w Warszawie
Liczba zgłoszeń jest tak duża, że dyspozytorzy nie nadążają z wyławianiem prawdziwych informacji z morza spamu. Kiedy wysyłają w teren straż miejską, zgłoszenia są już nieaktualne od doby albo dwóch. W rezultacie patrol udaje się na miejsce nieaktualnej interwencji. Tracą na tym przede wszystkim warszawiacy, bo to z ich podatków utrzymywana jest straż miejska.
- Nie będę relacjonować szczegółów procedury. Nie nazywamy tego cyberatakiem. Na tym etapie nie zajmuje się tym policja. Dziennie wpływa do Straży Miejskiej m.st. Warszawy około dwóch tysięcy fałszywych zgłoszeń. System 19115, za pomocą którego dystrybuowane są zgłoszenia do odpowiednich jednostek, biur i dzielnic m.st. Warszawy, funkcjonuje prawidłowo a serwery Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 nie są zagrożone. Fałszywe zgłoszenia trafiały za pośrednictwem aplikacji mobilnej bezpośrednio do straży miejskiej, znacząco utrudniając jej reagowanie na faktyczne zgłoszenia od mieszkańców. Pracujemy nad rozwiązaniem technicznym, które wyeliminuje tego typu zdarzenia - przekazała portalowi eska.pl Monika Beuth, rzeczniczka warszawskiego ratusza.
Warszawa 19115 - co to jest?
Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 jest do dyspozycji mieszkańców 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Za jego pośrednictwem można zgłosić problem, którym powinny zająć się służby miejskie, a także przekazać pomysł na ulepszenie miasta lub uzyskać informację o usługach realizowanych przez samorząd.
Z centrum kontaktu można korzystać przez aplikację mobilną Warszawa 19115, portal warszawa19115.pl lub telefon 19115.