Miliardy z KPO na warszawskie tramwaje
- Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce, zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy, żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 mld zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 r. - podkreślił podczas konferencji na zajezdni na Annopolu Rafał Trzaskowski. Prezydent Warszawy podkreślił przy tym, że wspomniane środki zostaną przeznaczone m.in. na nowe trasy tramwajowe na Gocław oraz na Zieloną Białołękę.
- To nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach - wymieniał Trzaskowski.
Pieniądze na remonty, zieleń, nowe trasy tramwajowe w Warszawie
Jak natomiast wyjaśnili przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, pozyskane pieniądze pochodzą z pożyczkowej części KPO. - Środki te zapewnią stabilność finansową naszej spółki. Dzięki pozyskaniu funduszy zewnętrznych jesteśmy w stanie realizować większą liczbę inwestycji, i to w krótszym czasie. [...] Już teraz intensywnie pracujemy nad przygotowaniem do wdrożenia wszystkich projektów objętych pożyczką z KPO, które muszą być zrealizowane do końca 2030 r. Nadchodzące lata będą intensywne, już teraz prosimy mieszkańców o wyrozumiałość. Możemy zagwarantować, że efekty będą zauważalne i konkretne - zaznaczyła członkini zarządu TW ds. prawno-finansowych Małgorzata Kaleta.
Pozyskane z KPO środki zostaną docelowo przeznaczone na sześć obszarów działalności Tramwajów Warszawskich:
- modernizacje i przebudowy istniejącej infrastruktury ("Plany na kolejne lata obejmują przebudowę torów w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (odcinek Kino Femina - pl. Grunwaldzki, ul. Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II) czy na rondzie Daszyńskiego, gdzie planowana jest rozbudowa układu torowego"),
- budowę nowych tras tramwajowych (na Gocław i na Zieloną Białołękę),
- zazielenienie kolejnych odcinków torów,
- programy sygnalizacji świetlnych umożliwiające sprawniejszy przejazd tramwajów (tzw. priorytety na blisko 80 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych),
- zakupy taborowe (ok. 20 nowych wagonów),
- naprawy główne (ok. 60 tramwajów typu Swing).
Nowy wiadukt nad torami w Rembertowie (październik 2025) - zobacz zdjęcia:

