samochody korek

i

Autor: Pixabay

Z Warszawy

Strefa Czystego Transportu w Warszawie coraz bliżej! Co się zmieni 1 lipca 2024?

2024-06-19 14:12

W poniedziałek, 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Czasu na przygotowanie się do nadchodzących zmian nie zostało więc zbyt wiele. Kogo obejmą nowe regulacje? Kto zostanie z nich zwolniony? Jak i gdzie ubiegać się o specjalną naklejkę dla grupy upoważnionych i czy w ogóle należy to robić? Sprawdźcie!

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - od kiedy?

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem Strefa Czystego Transportu w Warszawie zostanie wprowadzona 1 lipca 2024 r. - Później, konsekwentnie od 1 stycznia 2026 r. co dwa lata, będą zwiększać się wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się po strefie - przekazał ratusz. Póki co władze nie planują zmiany kształtu SCT, jednak zaznaczają, że w przyszłości może potencjalnie zostać powiększona.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - mapa i granice

Strefa obejmie łącznie ok. 7 proc. powierzchni stolicy (Śródmieście i fragmenty okolicznych dzielnic). Warto zaznaczyć, że nie będzie obowiązywała ulic granicznych. - Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Przy wjeździe nie będzie szlabanów - zaznaczyli urzędnicy. Na razie znaki będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca.

Zgodnie z informacjami od ratusza granica SCT będzie przebiegała: al. Prymasa Tysiąclecia - od Al. Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ul. Wiatraczną; al. Stanów Zjednoczonych; mostem Łazienkowskim; al. Armii Ludowej; ul. Wawelską; ul. Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały"; ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały"; Al. Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do al. Prymasa Tysiąclecia.

SCT

i

Autor: transport.um.warszawa.pl

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie samochody obejmie? Etapy

W ramach wprowadzonych od 1 lipca regulacji ograniczony zostanie wjazd do STC pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.

- To nie więcej niż 3 proc. aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia - powiedział dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.

Osoby, które nie są pewne, czy zmiany obejmą ich samochód, mogą skorzystać z dedykowanego narzędzia. Wystarczy odwiedzić stronę: sprawdzsct.zdm.waw.pl, na której udostępniono specjalny formularz. Po wprowadzeniu do niego informacji na temat pojazdu można dowiedzieć się, czy auto spełnia wymogi Strefy Czystego Transportu.

SCT

i

Autor: transport.um.warszawa.pl

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - kto zostanie zwolniony? Kto może wjechać? Naklejka

Poza pojazdami, które spełniają wyznaczone normy, do strefy będą mogły wjechać auta osób zwolnionych z regulacji. Wyłączone spod zakazu będą samochody osób zamieszkałych w Warszawie i płacących w niej podatki. Reguły SCT zaczną ich obowiązywać dopiero od stycznia 2028 r. Bezterminowo zakaz nie będzie również obowiązywał seniorów powyżej 70. roku życia (o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów) oraz osób niepełnosprawnych. Dodatkowe wyjątki obejmą m.in. pojazdy służb, pojazdy zabytkowe i historyczne czy pojazdy specjalne, np. pomoc drogową.

Jak zaznaczył ratusz, osoby zwolnione z wymogów SCT w Warszawie na podstawie wymienionych wyjątków mogą od początku czerwca złożyć wniosek o uprawnienia i potrzebną do oznaczenia pojazdu naklejkę stacjonarnie, w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich oraz przez Internet. Punkt stacjonarny dla kierowców uruchomiono przy ul. Chmielnej 124. Wniosek online złożyć można natomiast poprzez wspomnianą już stronę: sprawdzsct.zdm.waw.pl. Za nalepkę trzeba zapłacić 5 zł. 

Co ciekawe, 10 czerwca podczas spotkania z dziennikarzami dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski zaznaczył, że na razie nie będzie konieczności naklejania specjalnych nalepek. Jak dodał, miasto zgłaszało, że są one zbędne. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. - Te nalepki nikomu do niczego są nie potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy - dodał dyrektor ZDM.

Podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak nie ma mandatu. - Wykroczeniem karanym mandatem w wysokości 500 zł jest wjazd do SCT bez uprawnień - zaznaczył.

Wyjaśnił, że nalepka przyjęta w rozporządzeniu, jest nalepką specjalistyczną, której nie da się w prosty sposób drukować w miejscu obsługi i koszty jej wykonania są drogie. - Ustawodawca założył kwotę 5 zł za nalepkę, a 4 zł kosztuje jej wydruk plus koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za drukarkę. My zamawiamy w drukarni teraz po 100 sztuk nalepek i czekamy aż przyjdą - dodał.

- Liczymy na to, że ustawodawca wycofa się z tej naklejki. Widzimy ze strony ministerstwa chęć czerpania wiedzy z naszego pilotażu. Bo warszawska strefa jest w tej części Europy pierwszą SCT - podkreślił Puchalski.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się w miniony czwartek projekt rozporządzenia resortu klimatu zmieniający rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowe nalepki mają mieć prostszy wzór, co ułatwi ich druk.

Od dzielnicy przemysłowej po Mordor. Jak zmienił się Służewiec na przestrzeni lat? Zobacz:

Tu bedzie nocować 150 tramwajów! Wypasona noclegownia w Warszawie