Strefa Czystego Transportu: Gdzie powstanie?
Strefa czystego transportu mogłaby objąć m.in. Starówkę, Nowe Miasto i centrum stolicy. - Chodzi o to, żeby do takiej strefy mogły wjeżdżać tylko samochody elektryczne lub na gazie ziemnym i służby miejskie - mówi aktywista Jakub Wysoczański ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, które już dwa lata temu prosiło ratusz o wytyczenie stref wolnych od smogu i diesli.
Taki pomysł testowano w Krakowie. - Nie może to być jedna ulica. Dopiero duży obszar ma sens - mówi Bartosz Piła z Polskiego Alarmu Smogowego. Prezydent Rafał Trzaskowski taką strefę obiecywał jeszcze w październiku 2019 roku. - Chcemy, aby po 2022 roku aż 60 procent mieszkańców naszego miasta korzystało z komunikacji miejskiej. Chcemy, aby w Warszawie było czyste powietrze. Mamy dużo różnych pomysłów. To jeden z nich - mówił Trzaskowski.
Samorządy mogą już wprowadzać zakaz wjazdu do miasta najstarszych samochodów. Warszawa zaspała, ale pracuje nad przepisami o Strefie Czystego Powietrza. Jeszcze w tym roku gotowe mają być analizy dotyczące możliwych lokalizacji stworzenia strefy, do której nie wjadą samochody ze starymi silnikami diesla. 1 stycznia w życie weszły przepisy, które zobowiązują do tego wszystkie samorządy w Polsce. To element walki ze smogiem i zmianami klimatycznymi.
- W tej chwili przygotowujemy się do przeprowadzenia analiz potrzebnych do wytyczenia takiej strefy. Musimy określić korzyści i koszty tego rozwiązania - mówi Marzena Wojewódzka z warszawskiego ratusza. Potem te analizy trafią do warszawskich radnych, którzy przygotują uchwałę w tej sprawie. Z danych NIK wynika, że z powodu złego stanu powietrza w Polsce umiera ponad 15 razy więcej osób niż w wypadkach drogowych.
Czytaj także: W mroźny poranek 2,5-latek szedł boso i w samej piżamie
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!