Raport Food Trendów powstał na podstawie zamówień milionów użytkowników Pyszne.pl. Materiał zawiera nie tylko ciekawostki ze świata kulinariów, ale również cenne informacje dla właścicieli biznesów gastronomicznych i ekonomistów.- Wysoka inflacja i rosnące ceny mają bezpośredni wpływ na wybory kulinarne Polaków – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl. – Klienci coraz częściej zwracają uwagę na koszt dań i dokładniej analizują oferty restauracji, poszukując ofert szytych na miarę ich kulinarnych potrzeb. To z kolei powoduje, że zarówno nasza platforma, jak i właściciele biznesów gastronomicznych dostosowują się do nowych realiów rynkowych. Konieczne jest zatem stworzenie propozycji kulinarnych, którymi klienci będą mogli się cieszyć bez wyrzutów sumienia. Dotyczy to wszystkich aspektów spożywania posiłku – od jego pozytywnego wpływu na zdrowie, przez ograniczony wpływ na środowisko, po jak najniższy wpływ na portfel klienta.
Inflacja uderza w branżę gastronomiczną i klientów
Po trudnym dla restauratorów okresie pandemii nadeszło nowe wyzwanie – inflacja, która odbiła się także na rynku gastronomicznym. Rosnące koszty żywności i prowadzenia restauracji wyraźnie przekładają się na kwoty, które musimy zapłacić za zamówione potrawy.
Mieszkańcy tych dzielnic Warszawy najczęściej zamawiają jedzenie nocą
W 2022 roku średnia cena pizzy w Polsce wynosiła 39 zł. Obecnie oscyluje w okolicy 43 zł, co stanowi wzrost o około 10 proc. Najwięcej za pizzę zapłacić muszą mieszkańcy Łodzi – zwykle to ponad 46 zł. Najmniej – poznaniacy, którzy średnio wydają ponad 39 zł.
Średnia wartość zamówienia w tym roku wyniosła najwięcej (bo aż 71,27 zł) w Katowicach. Najniżej w zestawieniu znalazł się Lublin, w którym można złożyć zamówienie za średnio 60,13 zł. Oznacza to, że w obrębie największych miast różnica cen wynosi aż 10 zł. Z jednej strony jest to uwarunkowane rozbieżnościami w lokalnej ofercie, ale ma także związek m.in. ze średnimi zarobkami w danych regionach. Według danych GUS z 2023 roku mieszkańcy śląskiego miasta znajdują się wśród najlepiej zarabiających Polaków, zaś lublinianie uplasowali się niemal na końcu listy.
Trendy wpływają na branżę gastronomiczną
Na podstawie wyborów Polaków platforma Pyszne.pl i globalna agencja analityczna WSGN wyróżniły cztery kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku.
Jednym ze zjawisk, które otwiera przed właścicielami restauracji nowe możliwości, jest fuzja kultur. Polacy coraz chętniej otwierają się na nietypowe smaki, nie rezygnując przy tym z ukochanych dań. Najbardziej uwielbianym połączeniem kulinarnym w Polsce jest kuchnia polsko-włoska. Po potrawy takie jak pierogi z ricottą czy pizzę z oscypkiem chętnie sięga aż 65 proc. ankietowanych.
– Mniej radykalne i ortodoksyjne podejście do diety widać w naszym spojrzeniu na kuchnie świata. Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie pomysły szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne – zauważa Barbara Starecka, autorka popularnego podcastu "Z pełnymi ustami" poświęconego kulturze jedzenia.
Mood food to z kolei nowa odsłona istniejącego już wcześniej pojęcia "comfort food". Polacy są coraz bardziej świadomi, jak wpływa na nich jedzenie, i chcą, aby było to pozytywne oddziaływanie bez rygorystycznej diety. Mood food to nie tylko określenie konkretnych potraw, ale także cały zestaw zachowań związanych z jedzeniem, które korzystnie wpływa na nasze emocje. W 2024 roku restauracje powinny więc tworzyć propozycje, które będą wspierać dobre samopoczucie klientów.
W żywnościowych trendach widać również proekologiczne nawyki Polaków. Konsumenci żyjący w duchu "zero heroes" będą coraz częściej poszukiwać marek, które dadzą im dostęp do ekologicznych rozwiązań bez dodatkowych kosztów i wysiłku. Jednak z drugiej strony, w obliczu inflacji, 53 proc. badanych rezygnuje z rozwiązań ekologicznych, jeśli wiążą się z dodatkowymi opłatami.
Wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych Polacy coraz częściej wybierają restauracje na podstawie przeglądanych treści. Zgodnie z raportem Pyszne.pl co piąty użytkownik poszukuje w menu potraw, które zna mediów społecznościowych. 56 proc. badanych w wieku 18-24 lat znajduje inspiracje kulinarne na TikToku i YouTube. Viral na talerzu, a więc wpływ influencerów na podejmowane decyzje, to dla właścicieli restauracji jasny sygnał, że promocja w mediach społecznościowych będzie odgrywać coraz większą rolę. – W 2023 roku można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy, lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe – dodaje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.
Food Trendy kompasem dla właścicieli lokali gastronomicznych
66 proc. restauratorów uczestniczących w dodatkowym badaniu Pyszne.pl na temat branży gastronomicznej stwierdziło, że sytuacja w branży będzie coraz trudniejsza – ze względu na wysokie ceny produktów spożywczych, wynajmu lokalu czy mediów.
– W tych utrudnionych warunkach nasi partnerzy biznesowi będą musieli działać w sposób przemyślany – mówi Arkadiusz Krupicz. – Co roku publikujemy Raport Food Trendów, aby wskazać im kierunki, które warto obrać w swojej strategii. Nasi klienci to jednocześnie klienci wszystkich restauracji dostępnych na Pyszne.pl, dlatego tak ważne jest, abyśmy wspólnie obserwowali, jak zmieniają się potrzeby Polaków i dostosowywali się do ich preferencji.
Cztery trendy wyróżnione w tegorocznym raporcie, to jednocześnie cztery drogowskazy, za którymi restauratorzy mogą podążać. W 2024 warto więc wsłuchiwać się w potrzeby swoich klientów oraz wychodzić im naprzeciw. Dla jednych będzie to oznaczało koncentrację na swoich klasycznych potrawach, aby goście mogli do nich wracać do ukochanych dań, gdy mają na to ochotę.. Inni zdecydują się na otwarcie kuchni na całkowicie nowe smaki, aby przyciągnąć nimi głodnych doświadczeń konsumentów.
Elementy, które powinny na stałe zagościć w strategiach biznesowych restauracji, to z pewnością zaangażowanie w działania na rzecz ochrony środowiska oraz inwestycja w promocję, szczególnie na mediach społecznościowych. Już teraz w oczach klientów oba zagadnienia są niezwykle istotne, a w nadchodzących latach mogą stać się jednym z ważniejszych czynników wpływających na decyzję o zamówieniu posiłku z danej restauracji.
Pierwszy OD Store w Polsce: