Piąta linia metra, czyli M5 to nowa linia metra w Warszawie, która według planów Ratusza ma powstać do 2050 roku. Oprócz niej do tego czasu miałaby powstać także czwarta i trzecia linia warszawskiego metra. Według wstępnych założeń miasta M5 ma pomóc mieszkańców w przemieszczeniu się pomiędzy ursynowskimi Szamotami, a Gocławkiem na Pradze-Południe. Będzie ona miała połączenia ze wszystkimi pozostałymi trasami podziemnej kolejki.
Według obliczeń ekspertów linia M5 będzie przewozić nawet 10 tys. osób na godzinę w jednym kierunku. Jeśli porównać to z istniejącymi liniami, to M1 i M2 dziś przewozi około 15 tys. osób na godzinę. Z kolei planowana trzecia linia według obecnych danych ma przewozić zaledwie 6 tys. osób.
Nazwy stacji piątej linii warszawskiego metra
Władze Warszawy nadal są w fazie planowania kolejnych linii metra, jednak już teraz znamy wstępny przebieg M5. Prawdopodobnie dokładna lokalizacja poszczególnych stacji jeszcze ulegnie zmianie, ale na ten moment urzędnicy planują przeciągnąć tunele podziemnej kolejki przez Włochy, Ochotę, Śródmieście i Pragę-Południe. Łącznie M5 ma mieć aż 20 stacji.
Stacje piątej linii warszawskiego metra:
- Szamoty (stacja przesiadkowa na M2),
- Ursus (stacja przesiadkowa na kolej),
- Plac Tysiąclecia,
- Skorosze,
- Wiktoryn,
- Aleje Jerozolimskie (stacja przesiadkowa na kolej),
- Śmigłowca,
- Dworzec Zachodni (stacja przesiadkowa na kolej),
- Plac Narutowicza (stacja przesiadkowa na M4),
- Filtry,
- Plac Konstytucji (stacja przesiadkowa na M1),
- Piękna,
- Solec,
- Saska Kępa,
- Kanał Gocławski,
- Przyczółek Grochowski,
- Ostrobramska (stacja przesiadkowa na M3),
- Witolin,
- Marsa,
- Gocławek (stacja przesiadkowa na kolej).
Piąta linia metra ma połączyć bardzo zaludnione dzielnice takie jak Grochów czy Ochota z centrum i z ważnymi miejscami w stolicy. Częściowo ma ona przebiegać pod Trasą Łazienkowską.
Tak będzie wyglądać 3. linia metra w Warszawie. Zobacz zdjęcia