Odcinkowy pomiar prędkości

i

Autor: SEBASTIAN WIELECHOWSKI / SUPER EXPRESS / EAST NEWS Odcinkowy pomiar prędkości

bezpieczeństwo

Ten odcinkowy pomiar prędkości w Warszawie bije rekordy. Blisko 17 tys. zdjęć w 2024 roku

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu drogi ekspresowej S2 w Warszawie jest trzeci w kraju pod względem liczby zarejestrowanych naruszeń. Tylko do października 2024 odnotowano na tym 2,5-kilometrowym odcinku prawie 17 tys. naruszeń, wynika z danych przekazanych redakcji eska.pl przez GITD.

Odcinkowy pomiar prędkości w Warszawie

16 871 - dokładnie tyle wykroczeń zarejestrował do początku października 2024 r. odcinkowy pomiar prędkości w tunelu drogi ekspresowej S2 w południowej części Warszawy, gdzie na 2,5-kilometrowym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. To trzeci wynik w kraju, ale do rekordzisty jeszcze daleko - OPP w Kostomłotach (Kąty Wrocławskie) zrobił ponad 70 tys. zdjęć. Drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajmuje OPP w Katowicach (18,8 tys.).

W sumie, jak wynika z danych udostępnionych nam przez GITD, 51 systemów OPP zarejestrowało w tym roku 264 403 naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości. Z kolei 449 fotoradarów w całej Polsce zarejestrowało w tym roku ponad 571 tys. naruszeń.

Odcinkowy pomiar prędkości, jak działa

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości powstają na niebezpiecznych trasach, gdzie kierowcy nie przestrzegali limitu prędkości i gdzie dochodziło do wypadków. Jak działa OPP? System wylicza średnią prędkość pojazdu, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. O odcinkowym pomiarze informują znaki drogowe, a cechą charakterystyczną tego systemu są dwie bramki, pod którymi przejeżdżają pojazdy i zamontowane na nich kamery, które robią zdjęcia, podobnie jak fotoradary. Jeśli kierowca przekroczył prędkość, musi liczyć się z tym, że otrzyma mandat. Wezwanie do jego zapłaty może przyjść w ciągu pół roku od ujawnienia wykroczenia przez pracownika CANARD-u.

"Kluczową zaletą OPP jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu" - czytamy na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD, jednostka GITD), które odpowiada za fotoradary oraz OPP. 

Odcinkowy pomiar prędkości sprawdził się np. we Włoszech, gdzie liczba wypadków spadła o 19 proc., liczba rannych o 27 proc., a liczba zgonów zmniejszyła się aż o połowę.

"Wystawa w Fabryce" na terenie dawnego FSO w Warszawie, zdjęcia: 

Fotoradary zostają na moście Poniatowskiego! Przełomowa decyzja