Spis treści
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - najważniejsze informacje o nowej trasie (mapa)
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek tramwajowy jak stacja metra (wizualizacja)
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
Tramwaj do Dworca Zachodniego - najważniejsze informacje o nowej trasie (mapa)
Umowa na budowę nowej trasy tramwajowej do Warszawy Zachodniej, będącej częścią tramwaju do Wilanowa, została podpisana w lutym 2024 r., w czerwcu natomiast ruszyły pierwsze prace w terenie. Ratusz zapowiadał wówczas, że inwestycja zostanie ukończona w roku 2026 i będzie z niej korzystać ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Jej koszt określono na 363 mln zł brutto.
Nowa trasa będzie miała ok. 1,6 km długości. Pasażerowie będą mogli pojechać z podziemnego przystanku na dworcu Warszawa Zachodnia ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. "Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., między budynkiem dawnej szkoły kolejowej a hotelem Ibis. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ul. Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha" - czytamy na stronie internetowej inwestycji.
Urzędnicy zapewniają, że czas przejazdu tramwaju z Grójeckiej do dworca wyniesie ok. 5 minut. Od stacji metra Politechnika będzie tam można natomiast dojechać w nieco ponad kwadrans. Poniżej znajdziecie mapkę z oznaczeniem trasy i przystanków:

i
Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek tramwajowy jak stacja metra (wizualizacja)
Ciekawym dla wielu warszawiaków punktem trasy jest bez wątpienia podziemny przystanek tramwajowy, przypominający nieco stację metra - największą różnicę stanowić będzie wysokość peronów. Realizacja projektu ma znacznie ułatwić podróżnym przejście między pociągiem i tramwajem. Nie będą bowiem musieli wychodzić na zewnątrz, zamiast tego skorzystają z wind i ruchomych schodów. "Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2" - przekazali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Zobaczcie wizualizacje:
Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
Jak wynika z czerwcowego komunikatu TW, budowa nowej trasy tramwajowej jest obecnie na naprawdę zaawansowanym etapie. Wykonawca zakończył już prace konstrukcyjne na opisanym wyżej podziemnym przystanku. Obecnie zajmuje się odtwarzaniem zagospodarowania terenu, a na poziomie -1 prowadzi prace wykończeniowe i instalacyjne.
"W drugiej połowie czerwca, zgodnie z harmonogramem zgłoszonym przez wykonawcę, planujemy - wspólnie z PKP PLK - zgłosić do odbiorów przez służby zewnętrzne poziomu -1 stacji Warszawa Zachodnia. To spory obiekt, wymagający dokładnych odbiorów i kontroli. Całe przejście - od Al. Jerozolimskich do peronów kolejowych - zostanie udostępnione po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Po odebraniu części -1 będziemy kontynuować prace, za wygrodzeniem, w części tramwajowej na poziomie -2" - przekazali 3 czerwca przedstawiciele TW.
Poza tym wykonawca nadal prowadzi roboty przy budowie stropu tunelu w parku Pięciu Sióstr. Wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. przebudowywane są instalacje podziemne. "Na odcinku od Szczęśliwickiej w kierunku Grójeckiej trwa już budowa nowej jezdni południowej w docelowym kształcie. Bliżej Grójeckiej widać także podłoże pod konstrukcję torowiska' - czytamy w komunikacie.
Zobaczcie nowe zdjęcia placu budowy:
