Najnowsze dane nt. bezpieczeństwa
Tunel pod Ursynowem został otwarty 20 grudnia 2021 roku. Od razu po otwarciu tunelu na wielu ulicach w stolicy zmniejszyły się korki - między innymi na ul. Dolina Służewiecka, co umożliwiło powstanie w tym miejscu buspasa. Jak wynika z badań, autobusy jeżdżą w tym miejscu dużo szybciej niż wcześniej.
Przez pierwszy miesiąc funkcjonowania tunelu przejechało nim 1,2 miliona pojazdów - 660 tysięcy w kierunku Terespola, 580 tysięcy w stronę Poznania. Dane będą jeszcze bardziej miarodajne po upływie kolejnych kilku miesięcy. Jednak co najważniejsze, w tunelu nie było jeszcze ani jednej kolizji!
Co zapewnia bezpieczeństwo w tunelu POW?
Za brak wypadków odpowiada w dużej mierze odcinkowy pomiar prędkości. Samochody nie mogą jechać w tunelu szybciej niż 80 km/h. Kilka tysięcy kierowców złamało jednak w tym miejscu przepisy - informuje Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - ponad 8 tysięcy kierowców przekroczyło w tym miejscu prędkość i po weryfikacji nagrań otrzyma mandat. W kierunku Poznania było to ponad 5 tysięcy, a w stronę Terespola 2800 przypadków. Jest też pozytywna w tym informacja - w większości kierowcy naruszyli prędkość w najniższym progu, czyli o 11-20 km/h. To 65% przypadków. Liczba przekroczeń prędkości spada. Przez około pierwszych 10 dni funkcjonowania tunelu prędkość przekroczyło 4 tysiące kierowców, a w skali całego miesiąca było to 8 tysięcy. Oby ta tendencja się utrzymała - mówi Niżniak.
W tunelu zastosowano także szereg innych systemów bezpieczeństwa. - Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru - przekazuje Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Systemy zadziałały, gdy kierowcy zatrzymywali się na środku tunelu i robili sobie zdjęcia.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!