Konsultacje społeczne - uchwała krajobrazowa. Terminy
Warszawa organizuje konsultacje społeczne, w trakcie których zaprezentuje mieszkańcom projekt uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Jest ona potocznie nazywana uchwałą krajobrazową jej zadaniem jest poprawienie jakości przestrzeni miejskiej w stolicy. Projekt tej uchwały stolica konsultuje już po raz trzeci.
„Pierwszy raz projekt uchwały zaprezentowaliśmy w 2017 roku i wzbudził on wówczas wielkie zainteresowanie opinii publicznej. W 2018 roku zaktualizowany dokument został wyłożony do publicznego wglądu w trybie ustawowym. Po rozpatrzeniu uwag, przedłożyliśmy projekt uchwały radzie m.st. Warszawy. 16 stycznia 2020 roku radni niemal jednogłośnie przyjęli dokument” – przypomina Marlena Happach, dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
Uchwała została uchylona przez wojewodę mazowieckiego. O jej dalszych losach rozstrzygnęły sądy administracyjne kolejnych instancji. Proces ten trwał dwa lata. W wyniku orzeczeń sądów Warszawa została zobowiązana do ponownego uzgodnienia i udostępnienia dokumentu.
„Liczymy na to, że aktualny etap wyłożenia projektu uchwały stanie się – po rozpatrzeniu uwag strony społecznej i uzyskaniu akceptacji rady miasta – istotnym krokiem w stronę realizacji strategicznego celu, jakim jest poprawa jakości przestrzeni stolicy „– dodaje Marlena Happach.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
Z zapisami uchwały krajobrazowej mieszkańcy stolicy będą mogli się zapoznać – a także zgłosić swoje uwagi – podczas konsultacji społecznych. Rozpoczną się one 24 lutego i potrwają do 31 marca.
Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: [email protected] lub przez specjalny formularz na stronie konsultacji, który będzie dostępny od 24 lutego.
O uchwale krajobrazowej będzie można porozmawiać również:
Na spotkaniu on-line 7 marca (wtorek) o godz. 17:30.
Podczas dyżurów konsultacyjnych: – stacjonarnych: 9 marca (czwartek) oraz 13 marca (poniedziałek) w godz. 16:00-19:00 w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury (Pasaż Wiecha 4); – telefonicznych: 1, 8 i 15 marca (środy) w godz. 13:00-16:00 pod numerem telefonu 22 325 81 08.
Z projektem uchwały będzie można zapoznać się również w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego, Al. Jerozolimskie 44, poziom -1, wejście od Wydziału Obsługi Mieszkańców (poniedziałek-piątek, godz. 8:00-16:00).
Co zmieni uchwała krajobrazowa w Warszawie?
Projekt uchwały krajobrazowej przewiduje m.in.:
- zasadnicze ograniczenie liczby i dopuszczalnych formatów nośników reklamowych, odpowiednio do charakteru urbanistycznego poszczególnych ciągów ulicznych;
- uporządkowanie lokalizacji i skali szyldów, szczególnie na elewacjach budynków, w obrębie tzw. pola szyldowego;
- wprowadzenie obowiązku dostosowania istniejących nośników reklamowych i szyldów do nowych przepisów;
- wykluczenie budowy ogrodzeń z najbardziej rażących wizualnie materiałów, ograniczenie wysokości ogrodzeń oraz ustanowienie minimalnych zakresów tzw. przezierności;
- wykluczenie grodzenia osiedli modernistycznych i określenie maksymalnej rozpiętość terenów grodzonych na nowych osiedlach mieszkaniowych;
- ujednolicenie obiektów małej architektury na terenach publicznych w zakresie kolorystyki i wykorzystywanych materiałów.