Chwilowe wstrzymania ruchu w tunelu POW
Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska przekazała PAP, że testy działania dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) w tunelu na ursynowskim odcinku POW zostały zaplanowane na dwie noce - z 7 na 8 i z 8 na 9 marca. - Sprawdzenie poprawności natężenia dźwięku i prawidłowość jego rozchodzenia się w tunelu wymaga chwilowego wstrzymania ruchu - zaznaczyła.
- Aby jak najbardziej zminimalizować utrudnienia, testy przeprowadzimy pomiędzy północą a 4 nad ranem, gdy natężenie ruchu w tunelu stanowi kilka procent tego, które ma miejsce w ciągu dnia. Tunel będziemy zamykać kilkakrotnie na 10–15 min i po przeprowadzeniu pomiarów otwierać - zapowiedziała Małgorzata Tarnowska.
Wyjaśniła, że poprawne funkcjonowanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego jest "niezwykle ważne w przypadku wykrycia nieprawidłowości lub zagrożenia w tunelu". - To właśnie poprzez ten system, w razie pożaru, będziemy nadawać komunikat o tym, że należy udać się do przejść awaryjnych i opuścić tunel pieszo - podkreśliła.
- Dodatkowo, strażacy mają możliwość nadawać komunikaty głosowe przez DSO, jeżeli zajdzie taka potrzeba podczas działań ratowniczych. Komunikaty muszą być dobrze słyszalne w całym tunelu - dodała.
Czytaj również: Już 6 marca otwarcie nowego parkingu P+R w Warszawie. Gdzie się znajduje?
Przeglądy i testy, by było bezpiecznie
Zaznaczyła, że w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzone zostały już wcześniej przeglądy i testy m.in. czujników dymu, oświetlenie ewakuacyjne, wentylacja. - Regularnie czyściliśmy kamery wykrywające zdarzenia na pasach ruchu - powiedziała.
Przypomniała również, że w zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji, użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni. Może się to zdarzyć w przypadku kolizji, wypadku lub prac drogowych. - Systemy wykrywają też przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu - podała.
- Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej - na A2, S8, S7, S17, DK 79 i DK 92 przed skrzyżowaniami z DK 50 - wyjaśniła.
- W razie potrzeby kierowcy znajdujący się w tunelu usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) nadawane przez system nagłośnienia, a także przez radio w samochodzie - na jednej z czterech częstotliwości publicznego radia - dodała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
Zobacz, jak wyglądają prace budowlane na stacji kolejowej Warszawa Zachodnia: