Warszawa Gdańska przejdzie metamorfozę
Po latach przerwy wraca projekt nowego dworca Warszawa Gdańska. PKP wznowiła zawieszoną dekadę temu współpracę z deweloperem Ghelamco.
Inwestor Ghelamco wygrał konkurs na wykonanie wstępnej koncepcji przebudowy Dworca Gdańskiego już w 2014 roku. Ostatecznie jednak z ówczesnych ambitnych planów nic nie wyszło i projekt został zawieszony.
- Grupa PKP powraca do realizowania projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Głównym celem takich inwestycji jest tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących np. funkcje biznesowe z kolejowymi. Pozwala to na optymalne wykorzystanie potencjału należących do PKP S.A. gruntów - zakomunikowała w piątek spółka PKP SA.
Powrót do koncepcji nowej stacji Gdańska zakłada jednak skromniejszą wersję tego terenu niż w planach sprzed dekady. Jak podała spółka, w ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska o powierzchni użytkowej ok. 1900 m kw., a także zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw.
Kiedy nowy dworzec Warszawa Gdańska?
Co ciekawe, inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego. Jak tłumaczą kolejarze, jest to formuła, w myśl której PKP S.A. - jako właściciel gruntu – wnosi go do projektu, zaś inwestycję realizuje powołana w tym celu w ramach grupy PKP spółka Xcity Investment oraz partner zewnętrzny - deweloper Ghelamco.
Ghelamco to firma odpowiadająca za takie inwestycje w stolicy Polski jak: Warsaw Spire z placem Europejskim, Warsaw UNIT czy obecnie wznoszony wieżowiec The Bridge.
Póki co niestety nie znamy ani kosztów tej inwestycji, ani żadnych dat z nią związanych. Tymczasem na terenie dworca Gdańskiego ruszyła budowa drugiego przejścia podziemnego, które usprawni ruch pieszych między Śródmieściem a Żoliborzem.
Nowa Warszawa Gdańska - zobacz wstępne wizualizacje: