Warszawa Gdańska

i

Autor: PKP PLK / materiały prasowe

Inwestycje

Ruszają prace na stacji Warszawa Gdańska. Kolejarze zapowiadają nowości

2024-09-26 16:12

Kolejarze rozpoczynają budowę drugiego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska. Jak zadeklarowali, przez cały czas trwania inwestycji zapewniony będzie przejazd pociągów przez stację. Od wtorku, 24 września wyłączony z użytku jest jednak peron 2.

Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska

- Mamy już pozwolenie na budowę i możemy startować z właściwymi robotami na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie nowe - drugie - ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską - w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego - poinformował Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od wtorku jest wyłączony z użytku. Wykonawca zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu - mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami.

Następnie zostaną wbite w grunt stalowe, szczelne ścianki, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. - Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów - wyjaśnił Janduła.

W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów.

Zmiany dla pasażerów na stacji Warszawa Gdańska

- Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Dodatkowo prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach - przekazał Janduła.

Nowe przejście podziemne zapewni dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie, od strony Żoliborza będzie z ul. ks. Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Przejście zostanie poprowadzone pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączone z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.

Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości, a przy wyjściach na perony nr 2, 3 i 4 znajdą się schody ruchome. Osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z wind. Będą także nowe zadaszenia wszystkich peronów - długie wiaty - takie jak m.in. na linii obwodowej.

Dodatkowo wydłużony zostanie peron 5. Zainstalowany zostanie również nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska będzie kosztować ok. 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.

Nowe zabytki Warszawy - luksusowe kamienice na Mokotowie - zobacz zdjęcia:

Policja walczy z ryczącymi autami w centrum Warszawy. Mandaty na ćwierć miliona złotych