Spis treści
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie - pierwsze kontrole i pouczenia
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie auta nie mogą wjechać?
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie - wyłączenia. Kogo nie obowiązuje?
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - pierwsze kontrole i pouczenia
Kontrolę nad przestrzeganiem zasad SCT mają sprawować kamery, straż miejska i policja. Za złamanie zakazu wjazdu grozi 500 zł mandatu.
- W związku ze Strefą Czystego Transportu w Warszawie funkcjonariusze pouczyli w poniedziałek 10 kierowców, którzy nie powinni do niej wjechać - poinformował we wtorek st. insp. Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej.
Dodał, że w poniedziałek patrol straży działał na Woli, w okolicach ul. Tatarskiej. W pierwszych dniach obowiązywania strefy funkcjonariusze prowadzą raczej działania prewencyjne.
- Poniedziałkowe działania to był wspólny patrol Zarządu Dróg Miejskich i straży miejskiej. W okolicach ul. Tatarskiej rozstawiono specjalną kamerę i funkcjonariusze kontrolowali pojazdy. System od razu widział, które samochody są dopuszczone do ruchu. One wyświetlały się na zielono, a samochody, które nie powinny wjeżdżać do SCT, wyświetlały się na czerwono - powiedział Jabraszko.
Z kolei rzecznik stołecznej policji podinsp. Robert Szumiata zaznaczył, że funkcjonariusze działają na ogólnych zasadach, tak jak w wypadku innych wykroczeń. - Na początku staramy się pouczać i informować kierowców, że taka strefa jest - powiedział.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie auta nie mogą wjechać?
Od 1 lipca w stolicy obowiązuje Strefa Czystego Transportu (SCT). Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą.
Do strefy nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.
Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r. pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).
Urzędnicy poinformowali również, że SCT w pierwszym etapie obejmie stosunkowo niewielką liczbę pojazdów. Wymogów obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - wyłączenia. Kogo nie obowiązuje?
Kierowcy mogą starać się o wyłączenie spod nowych regulacji. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, mieć europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy mające siedzibę lub rozliczające podatki w Warszawie, mające kartę europejską lub samochód specjalny albo historyczny.
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne, jak karawan czy pomoc drogowa. Gmina może też zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez cztery dni w roku.
Wnioski można składać przez Internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.