Strefa Tempo 30 w Warszawie - konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne dla mieszkańców na temat stref Tempo 30 trwały od 14 października do 30 listopada 2022 roku. - Opinie i uwagi do projektu mapy wprowadzenia stref ruchu uspokojonego można było zgłaszać mailowo lub osobiście – w punktach konsultacyjnych w Centrach Aktywności Międzypokoleniowej, gdzie przedstawiciele Biura Zarządu Ruchu Drogowego odpowiadali na pytania mieszkańców i zbierali ich opinie. W ramach konsultacji odbyły się również dwa spotkania online - przekazał ratusz.
Teraz do sieci trafił raport, w którym urzędnicy opisali, jaką opinię na temat projektu mają sami warszawiacy. Jak zaznaczają urzędnicy, "uwagi z konsultacji społecznych uwzględnione zostały na miejskiej mapie stref Tempo 30", a "takich korekt było 47".
- Najważniejsze z nich to ujęcie w strefach tzw. obwodnicy Gocławia, która już dziś w dużym stopniu stanowi ciągi uspokojone; ul. Nałęczowskiej – niedawno wyposażonej w progi zwalniające na wniosek mieszkańców; czy ul. Radzymińskiej na odcinku tzw. Małej Radzymińskiej. Strefa Tempo 30 nie zostanie natomiast wprowadzona na ulicach Kasprowicza, Pawińskiego czy Sokratesa, których przekroje, funkcja i odseparowanie ruchu pieszego od jezdni pozwalają na prowadzenie ruchu z prędkością 50 km/h - dowiadujemy się.
Co dokładnie znalazło się natomiast w samym raporcie? Jak wyglądały spotkania? W pierwszym z nich wzięło udział 79, a w drugim - 74 osoby. Dodatkowo, transmisję na żywo śledziło 76 osób. Urzędnicy musieli odpowiedzieć na setki pytań oraz przyjąć wiele sugestii. - Około 60 osób skorzystało z możliwości spotkania w punktach konsultacyjnych, z czego pisemne uwagi złożyło odpowiednio 6 i 25 osób. Przesłano również ponad 1100 uwag drogą mejlową - czytamy w raporcie.
Czytaj również: Uwaga, kierowcy. Ruszą testy w tunelu POW, ruch będzie czasowo blokowany
Co warszawiacy sądzą o strefie Tempo 30?
Jak wynika z dokumentu, uczestnicy spotkań byli wyraźnie podzieleni. Część z nich twierdziła, że ruch bezwzględnie nie powinien być dodatkowo spowalniany, a reszta - że strefą należy objąć jak najwięcej ulic. - Jednocześnie większość uczestników konsultacji zgadzała się, że strefy Tempo 30 powinny być wprowadzone w okolicy szkół i przedszkoli, ogródków jordanowskich czy orlików - przekazano.
Jakie argumenty podnosili przeciwnicy strefy Tempo 30? Oto lista głównych uwag:
- obawa o zwiększenie emisji spalin i hałasu;
- obawa o brak możliwości wykonywania codziennych czynności, takich jak odwiezienie dzieci do szkoły;
- obawa o wzrost liczby osób, które nie są zadowolone z życia w mieście;
- wątpliwości co do liczby wypadków spowodowanych bezpośrednio przekroczeniem prędkości;
- obawa o zmniejszenie się poziomu koncentracji kierowcy podczas powolnej jazdy;
- wątpliwości co do porównań Warszawy do innych dużych miast;
- twierdzenia, że z punktu widzenia kierowców uspokojenie ruchu to nie zmniejszenie prędkości, tylko upłynnienie ruchu;
- twierdzenia, że nie powinno się wprowadzać strefy bez referendum;
- twierdzenie, że uspokojenie ruchu zablokuje rozwój gospodarczy miasta;
- wątpliwości co do poziomu rozwoju komunikacji miejskiej;
- krytyka progów zwalniających;
- twierdzenie, że ruch lepiej ograniczyć do 40 km/h;
- krytyka rowerzystów i osób na hulajnogach pod kątem zachowywania przez nich bezpieczeństwa;
- wskazanie, że rowerem, który mógłby zastąpić samochód, nie da się jeździć cały rok.
Zwolennicy strefy Tempo 30 mówili natomiast, że:
- wprowadzenie systemowego uspokajania ruchu to zmiana cywilizacyjna;
- projektowanie przestrzeni publicznych przede wszystkim pod kątem komunikacji publicznej, ruchu rowerowego i pieszego to naturalny kierunek rozwoju;
- uspokojone powinny być wszystkie drogi, na których nie ma wydzielonej infrastruktury rowerowej;
- uspokojenie ruchu poza głównymi ulicami jest konieczne;
- rozszerzanie stref Tempo 30 odpowiada na potrzeby różnych użytkowników przestrzeni miejskiej, nie tylko kierowców;
- strefy Tempo 30 powinny tworzyć system, który obejmie ważne lokalne punkty docelowe, żeby można było w ramach strefy przejść pieszo;
- strefy powinny być podobnej wielkości;
- strefa Tempo 30 powinna ograniczać ruch w centrum miasta i ruch między dzielnicami;
- przy prędkości 30 km/h kierowcy będą jeździć płynniej, co zmniejszy emisję spalin i hałas;
- w przypadku jazdy z przepisową prędkością sinusoidalne progi zwalniające nie wymagają hamowania;
- tramwaje mogą mieć inne regulacje dotyczące prędkości niż inni użytkownicy drogi.
Zobacz, jak wyglądają prace budowlane na stacji kolejowej Warszawa Zachodnia: