Od ponad sześćdziesięciu lat na kanadyjskim Przylądku Dorset z sukcesem działa oddolna i w całości zarządzana przez Inuitów instytucja – West Baffin Eskimo Cooperative – powołana celem wspierania twórczości artystek i artystów, reprezentująca ich za granicą, realizująca wystawy w Kanadzie i na całym świecie. W ciągu ostatniej dekady prace współczesnych artystów pochodzących z rdzennych ludów Kanady można było zobaczyć na Biennale w Wenecji i w Sydney czy na wystawach w Nowym Jorku i Cambridge. Dwa lata temu na wystawie „Wiek Półcienia” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentowane były rysunki Qavavau Manumie. W Polsce nie było dotychczas wystawy poświęconej w całości współczesnej sztuce inuickiej. Pierwsza tego typu ekspozycja otwiera się właśnie w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Potrwa do 30 kwietnia 2022 r.
Izabela Piasecka z Fundacji Kultury i Dziedzictwa wyjaśnia: „Fundacja, między innymi, działa po to, aby poprzez sztukę przełamywać różne stereotypy dotyczące współczesnego świata. Zaangażowaliśmy się w wystawę współczesnej sztuki Inuitów z Kinngait, by pokazać, że dzieł ludów rdzennych nie można traktować wyłącznie w kategoriach twórczości etnograficznej”. Stojący na czele West Baffin Eskimo Cooperative Pauloosi Kowmageaka dodaje: „W należących do naszej kooperatywy Kinngait Studios w Nunavut przez ponad sześć dekad powstały jedne z najlepszych i najważniejszych dzieł sztuki kanadyjskich Inuitów”.
Kuratorem wystawy „New Inuit Art. Współczesna sztuka Inuitów z Kinngait” jest William Huffman, znawca rdzennej kanadyjskiej sztuki współczesnej, związany z West Baffin Eskimo Cooperative. Wybrał on dzieła dziewięciu twórców, zarówno tych uznanych w świecie sztuki – jak Shuvinai Ashoona, której rysunki cenione są od lat 90. – jak i artystów i artystek młodego pokolenia.
W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie podziwiać będzie można prace Saimaiyu Akesuk, Shuvinai Ashoonę, Qavavau Manumie i Johnny'ego Pootoogooka, którzy tworzą w rozmaitych estetykach, od klasycznie rozumianej ilustracji po fantastykę. Wszyscy oni nawiązują do tradycji sztuki inuickiej, prowadząc z nią twórczy dialog i wykorzystując tradycyjny kanon do osobistej wypowiedzi artystycznej. Ooloosie Saila, autorka tryptyku melancholijnych akwafort – jedynych dzieł rytowniczych na wystawie – w swojej twórczości inspiruje się przede wszystkim lokalnym krajobrazem i możliwościami jego przedstawiania. Ekspozycję dopełnią prace grupy inuickich rzeźbiarek i rzeźbiarzy obejmującej Ningeosiaq Ashoonę, Palayę Qiatsuqa, Pitseolaka Qimirpika, Kudlo Kellipalika i Toonoo Sharky'ego.
Współczesna sztuka Inuitów z Kinngait to eksploracja bardzo współczesnych narracji z wyłącznie inuickiej perspektywy. William Huffman tak ją komentuje: „Z jednej strony ekspresja twórcza, która wyłania się z Kinngait, precyzyjnie dokumentuje arktyczny świat artystów. Z drugiej strony, prace te prowadzą nas przez momenty czystej wyobraźni. We współczesnym kontekście sztuka inuicka staje się coraz bardziej znana z syntezy starszych konwencji artystycznych z nowymi i aktualnymi wpływami”.
W związku z wojną w Ukrainie wystawa „New Inuit Art. Współczesna sztuka Inuitów z Kinngait” zakończy się charytatywną licytacją online dwóch prac przez portal Artinfo.pl. Dochód z niej przekazany zostanie w całości na pomoc humanitarną dla Ukrainy. W ten sposób rdzenni artyści z Kanady wesprą mieszkańców Ukrainy.
Źródło: materiały prasowe